داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ (بخش هشتم)

📖 کتاب بخوانیم؛

📌 “Big Data for Big Decisions: Building a Data-Driven Organization”

🔹 فصل هشتم: ایجاد یک استراتژی فناوری اطلاعات داده محور

📍تا سال‌های اخیر، استراتژی داده، اگر اصولاً چنین چیزی در یک سازمان وجود داشت، همواره به عنوان جزئی از استراتژی فناوری اطلاعات به شمار می‌رفت. گفته شده است که اگر داده ها را مانند خون بدانیم، زیرساخت فناوری اطلاعات، سیستم گردش خونی است که سازمان ها را توانمند می‌سازد. طراحی ضعیف استراتژی IT می‌تواند به معنای داده‌های با کیفیت پایین و پراکنده باشد که با تاخیر زمانی بیشتر از عمر مفید داده‌ها تحویل می‌شود. از این رو، ایجاد یک استراتژی فناوری اطلاعات منسجم و همسو با کسب و کار، به اندازه ساختن یک استراتژی اثربخش داده‌ای در سازمان حیاتی است.

❓سوال اساسی که در اینجا مطرح است این است که آیا سازمان باید استراتژی IT خود را پیش از استراتژی داده تعریف کند یا بالعکس؟ به عبارت دیگر، آیا ظرف باید محتویات آن را تعریف نماید یا محتویات باید ظرف را تعریف نماید؟

📍یک استراتژی اساساً مجموعه‌ای از تصمیمات بلندمدت است. استراتژی فناوری اطلاعات یک جزء از استراتژی کسب و کار است – مجموعه ای از تصمیمات بلند مدت در مورد چگونگی شکل دادن به فناوری اطلاعات به گونه‌ای که از سازمان در تحقق اهداف بلندمدت کسب و کاری خود حمایت کند. بنابراین، یک استراتژی فناوری اطلاعات، در هسته، مجموعه ای از تصمیمات استراتژیک مهم است. سوال این است: چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که این تصمیمات مبتنی بر داده هستند؟ در فصل هشتم کتاب داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ با نگاهی انتقادی به آنچه که یک استراتژی فناوری اطلاعات مبتنی بر داده را تشکیل می دهد پرداخته می‌شود.

🔹با توجه به اینکه هدف اصلی استراتژی فناوری اطلاعات داده محور، ارائه ارزش کسب و کاری و افزایش عملکرد کسب و کاری شرکت است، کشف پیشران کلیدی ارزش ضروری می‌باشد و در این راستا سوالاتی مطرح است:
1️⃣ پیشران‌های کلیدی ارزش برای استراتژی فناوری اطلاعات چیست؟ آیا آنها تصمیمات “بزرگ” استراتژی فناوری اطلاعات را تعریف می‌کنند؟
2️⃣ چه نوع داده‌ای برای حمایت از تصمیمات بزرگ استراتژی فناوری اطلاعات مورد نیاز است؟
3️⃣ منابع چنین داده‌هایی چیست؟

📍پیشران‌های کلیدی باید با استراتژی کسب و کار همراستا باشند. ابتکارات فناوری اطلاعات باید سازمان را برای دستیابی به اهداف استراتژیک کسب و کار توانمند سازند و منابع کلیدی داده برای طرح‌ریزی و ابداع استراتژی فناوری اطلاعات به کار ‌روند.
در واقع استراتژی فناوری اطلاعات داده محور بر پایه‌های زیر قرار می‌گیرد:

✅ همراستایی با استراتژی کسب و کار

✅ بهینه کاوی با صنعت، رقابت و داخل سازمان

✅ جریان کاری و زنجیره ارزش اطلاعات

✅ پوشش زنجیره ارزش سازمان

✅ بهینه سازی منابع

✅ ارزش کسب و کاری

✅ معماری سازمانی از دید سازمان، داده، کنترل، کارکرد و محصول یا خدمت

📍این پایه‌ها بر ممیزی امنیت اطلاعات و زیرساخت، تحلیل پورتفولیوی کاربردها و استراتژی داده‌ای سازمانی همراستا با استراتژی کسب و کار قرار می‌گیرند که به نوبه خود بر منابع داده‌ای مختلف سازمان شامل اپلیکیشن‌های سازمانی محوری قرار گرفته بر روی ابر یا مراکز داده سازمان، داده‌های اینترنت اشیا، موبایل، دستگاه‌های متصل، داده‌های عظیم، هوش مصنوعی، روباتیک، شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک و … بنا شده است.
بنابراین فصل هشتم کتاب به بررسی اجزای شکل دهنده استراتژی فناوری اطلاعات داده محور و پاسخ به سوالاتی پیرامون آنها می‌پردازد.

پیمایش به بالا