معرفی کتاب “Big Data at Work: Dispelling the Myths, Uncovering the Opportunities”

عنوان:
«عظیم داده در کار: از بین بردن افسانه‌ها، کشف فرصت‌ها»

نویسنده : Thomas H. Davenport
این کتاب در سال ۲۰۱۴ و توسط ‎ Harvard Business Review Pressانتشار یافته است.

این کتاب را می‌توان به عنوان راهنمایی کاربردی برای به‌ کارگیری عظیم داده و استفاده از مزایای آن و شناخت چالش‌های موجود در به کارگیری آن در سازمان‌ها دانست. تمرکز کتاب بیشتر از مسائل فنی بر بعد انسانی و سازمانی پیاده‌سازی و استفاده از عظیم داده است.

نویسنده، نگارش کتاب را در ۸ فصل انجام داده است. دو فصل ابتدایی درباره‌ی اهمیت عظیم داده و چگونگی اثرگذاری آن در سطوح فردی مشاغل و سطوح سازمانی در صنایع متفاوت است. فصل سوم کتاب بر استراژی عظیم داده و ابعاد آن با توجه به نیاز‌های کسب‌وکار و اهداف سازمانی تمرکز دارد. فصل چهارم و پنجم کتاب به صورت خاص بر چالش‌های ابعاد انسانی و زیرساخت‌های تکنولوژیکی و تحلیلی این حوزه می‌پردازند. فصول بعدی کتاب چالش‌ها و عوامل کلیدی موفقیت استفاده از عظیم داده در سازمان‌ها و همچنین مطالعاتی موردی در سطوح سازمان‌های بزرگ و استارتاپ‌ها را در این رابطه بررسی می‌کنند. در انتها، پرسشنامه‌ای جهت ارزیابی آمادگی استفاده از عظیم داده آورده شده است.

می‌توان برخی از نکات با اهمیت که کتاب مباحث خود را حول آن‌ها شکل می‌دهد را شامل مواردی زیر در نظر داشت:

مزایای عظیم داده همچون بهبود تصمیم‌گیری و افزایش کارایی و نوآوری در تمامی صنایع.
نیاز به همراستایی زیرساختی در کنار فرهنگ مناسب با عظیم داده برای استفاد‌ه‌ی اثربخش از نتایج تحلیلی آن.
مسئله‌محور بودن تمامی مراحل از جمع‌آوری تا تحلیل و آماده‌سازی گزارش‌ها و نپرداختن صرف به عظیم داده و ابعاد فنی مختلف آن.

به طور کلی، این کتاب دیدی نسبتا همه‌جانبه به مقوله‌ی عظیم‌داده داشته و همانگونه که خود نویسنده عنوان می‌کند، به جای پرداختن به این نکته که چه میزان داشتن این حجم از داده جذاب و مفید است، به آن پرداخته که صرف نظر از آنکه چه میزان داده در اختیار دارید، مهم آن است که چگونه از آن استفاده می‌کنید.

#عظیم_داده

#معرفی_کتاب

#احسان_نگهدار

پیمایش به بالا