کتابچه راهنمای پژوهشگر در تجزیه و تحلیل عظیم­‌داده

📌کتابچه راهنمای پژوهشگر در تجزیه و تحلیل عظیم­‌داده

“Research Practitioner’s Handbook on Big Data Analytics”

📌نویسندگان: S. Sasikala, Renuka Devi D
📌این کتاب در سال 2023 و توسط Apple Academic Press انتشار یافته است.

📍 این کتاب با معرفی مفهوم عظیم­‌داده بر مفاهیم اصلی تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم، ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌شناسی از دیدگاه‌های پژوهشی تمرکز دارد و می­‌تواند راهنمایی جامع با ترکیبی از بینش‌های نظری و رویکردهای عملی را ارائه ‌دهد که طیف وسیعی از خوانندگان را پوشش می­‌دهد. این کتاب همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از تجزیه و تحلیل عظیم­­‌داده‌ها برای استخراج بینش‌های ارزشمند از مجموعه داده‌های بزرگ و تصمیم­‌گیری آگاهانه استفاده کرد.

📍نویسندگان جنبه‌های مختلف تجزیه و تحلیل عظیم­‌داده، از جمله؛ جمع‌آوری، پیش‌پردازش، ذخیره‌سازی، تکنیک‌های تجزیه و تحلیل‌ و نیز تصویرسازی‌داده‌ها را پوشش می‌دهند. آن‌ها درباره ابزارها و فناوری‌های رایج مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم مانند Hadoop ،Apache Spark و الگوریتم‌های یادگیری ماشین بحث می‌کنند. یکی از تاکیدهای اصلی کتاب بر روی روش تحقیق در تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم است. این کتاب همچنین، راهنمایی در مورد فرمول‌بندی سؤالات پژوهش، طراحی آزمایش‌ها، انتخاب تکنیک‌های مناسب تجزیه و تحلیل داده‌ها و تفسیر نتایج ارائه می‌کند. در ادامه نویسندگان بر اهمیت اخلاق و ملاحظات حریم خصوصی در پژوهش­‌های عظیم­‌داده تاکید می‌کنند.

📍در این کتاب، مطالعات موردی و نمونه‌هایی در دنیای واقعی برای نشان دادن مفاهیم و تکنیک‌های مورد بحث ارائه شده‌اند. این مطالعات موردی نشان می‌دهد که چگونه تجزیه و تحلیل عظیم­‌داده‌ها با موفقیت در حوزه‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، کسب و کار، اجتماعی و آموزشی به کار گرفته شده است. علاوه بر این، کتاب حاضر به چالش‌ها و محدودیت‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل عظیم­‌داده‌ها، مانند مسائل مربوط به کیفیت داده، نگرانی‌های مقیاس پذیری، و پیامدهای اخلاقی می‌پردازد. برای غلبه بر این چالش‌ها و نیز به حداکثر رساندن ارزش عظیم­‌داده، استراتژی‌ها و به روش‌هایی را ارائه می‌دهد.

📍به طور کلی، این کتاب به عنوان یک راهنمای عملی برای پژوهشگران و متخصصانی عمل می­‌کند که می‌خواهند از قدرت تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم استفاده کنند و آن‌ها را با دانش و مهارت‌های لازم برای انجام پژوهش­‌های مؤثر و استفاده از این نوع داده­‌ها برای بینش و تصمیم­‌گیری معنادار مجهز می‌کند.

پیمایش به بالا