کسب و کار داده محور “نتفلیکس”

📌 در این مقاله قصد داریم به بررسی نتفلیکس (Netflix) بپردازیم. نتفلیکس شرکتی است که هم در زمینه تولید محتوا و هم سرویس پخش مبتی بر اشتراک فعالیت می‌کند که با بهره گیری گسترده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، توانسته تبدیل به رهبر صنعت خود شود.
📍هر تصمیمی در نتفلیکس، از طرح رنگی که برای طراحی جلد برنامه‌ها استفاده می‌شود، تا استراتژی‌های بازاریابی شخصی سازی شده، و محتوای اصلی آینده، کاملاً بر اساس بینش داده‌ها است. امروزه این غول استریم 140 میلیارد دلار ارزش دارد و مخاطبان رقبای خود را در سراسر جهان جذب می‌کند.
نتفلیکس تصادفی به اینجا نرسیده است، هر تصمیمی که در نتفلیکس گرفته می‌شود کاملا توسط داده‌ها هدایت می‌شود. طبق ارائه جف مگنوسون، مدیر معماری پلتفرم داده در نتفلیکس، و مهندس چارلز اسمیت، فلسفه داده این برند شامل 3 اصل کلیدی است:
1️⃣ داده‌ها باید در دسترس، آسان برای کشف و پردازش برای همه باشد.(دسترسی پذیری)
2️⃣ مجموعه داده شما چه بزرگ باشد یا کوچک، قابلیت مصور سازی ، توضیح آنها را آسان‌تر می‌کند.(قابل نمایش)
3️⃣ هر چه زمان بیشتری برای یافتن داده‌ها صرف کنید، ارزش آن کمتر می‌شود.(سرعت در جمع آوری داده)

📍رشد نتفلیکس تا حد زیادی به دلیل توانایی آن در شخصی سازی توصیه‌های محتوا برای کاربران در سراسر جهان است. برای انجام این کار، نتفلیکس داده‌ها را جمع آوری می‌کند و از الگوریتم‌هایی برای ایجاد یک تجربه شخصی خاص برای هر کاربر استفاده می‌کند.
📍 وضعیت صنعتی که نتفلیکس به آن دست یافته است به دلیل بینش‌هایی است که نشان می‌دهد چه چیزی باعث می‌شود افراد بیشتر مشترک شوند، چه چیزی باعث می‌شود مدت طولانی تری بمانند و کجا باید تلاش‌های بعدی را برای بهبود خدمات خود به بهترین نحو سرمایه گذاری کنند.
📍این تیم آنقدر به داده‌های شخصی‌سازی شده مشتری می‌پردازد که تفکیک رنگ در طرح‌های جلد برای محتوای اصلی جدید با توجه به تأثیر آن‌ها بر عادت‌های مشاهده کاربر، توصیه‌ها، رتبه‌بندی‌ها و موارد دیگر تعیین می‌شود. همه چیز شخصی‌سازی شده است و از یادگیری ماشینی پیشرفته آنها برای ارائه توصیه‌های بهتر و اطلاع‌رسانی محتوای آینده خود استفاده می‌کند.
♦️ نتفلیکس برای تقویت استراتژی خود و بهبود رضایت مشتری خود با نمایش های جدید، پیشنهادات صحیح و مدیریت بهتر مشتریان خود، دائماً داده‌ها را جمع آوری، تجزیه و تحلیل می‌کند و به داده‌های ورودی تکیه می‌کند.
تیم نتفلیکس با دسترسی به چنین داده‌های عمیقی – هم از سوی مشتریان فعلی و هم از واکنش‌ها به آنچه رقبا در بازار انجام می‌دهند که می‌تواند بدون استفاده از گروه‌های کانونی کوچکتر و سایر اشکال رایج آزمایش، سوالات بهتری بپرسد و تصمیمات آگاهانه بگیرد.

📍از بخش‌هایی از نتفلیکس که به صورت مشهود داده محوری در آن به چشم می‌خورد، بخش محتوای اصلی نتفلیکس که اکنون یکی از شاخه‌های اصلی کسب‌وکارش است که نه تنها از طریق داده‌های کاربر خود که به تماشای فیلم های نتفلیکس می‌پردازند، بلکه از روندهایی که تیم در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کند، بینندگان در بازارهای رقیب را با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده که همبستگی بین عناصر محتوای با عملکرد بالا را ایجاد می‌کنند، تحلیل کرده و تصمیم گیری در مورد محتوای آینده این شرکت را به صورت داده محور به ارمغان می‌آورد.
از طریق داده‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها، نتفلیکس مجوز محتوا را بر اساس رفتار مشاهده ارگانیک در مقابل آزمایش استاندارد و الگوی واکنشی کاربر صادر می‌کند. هنگامی که محتوا در پلتفرم نتفلیکس در دسترس است، این شرکت مطمئن می‌شود که محتوای مناسب از طریق موتور توصیه خود به مصرف کننده مناسب برسد. امروزه نتفلیکس با بیش از 203 میلیون مشترک، داده‌ها را در طرح اولیه خود قرار داده است و در نتیجه از رقبای خود بهتر عمل می‌کند.

📍تفاوت کلیدی بین Netflix و سایر رقبا برجسته این است که نتفلیکس بر اساس رفتار تماشای ارگانیک در مقایسه با آزمایش آزمایشی استاندارد و فرضیه واکنشی موفقیت یا شکست ناشی آزمایش‌ها، دست به اقدام می‌زند.
یکی دیگر از کارهایی که نتفلیکس به خوبی انجام می‌دهد این است که اطلاعاتی مانند رتبه‌بندی‌ها و تاریخچه بازدید مصرف کنندگان را در نظر بگیرد تا درک عمیقی از پروفایل‌های بیننده یا شخصیت‌های مختلف ایجاد کند و مطمئن شود که داده‌ها در زمان مناسب از طریق الگوریتم توصیه خود به مشتری مناسب می‌رسد. در حالی که اکثر ارائه‌دهندگان رقیب داده‌ها را پس از انتشار یک نمایش تجزیه و تحلیل می‌کنند. این الگو با موفقیت تصمیم گیری مبتنی بر داده را از تصمیم گیری ناموفق با استفاده از داده متمایز می‌کند.

📍 تا به اینجا در مورد تاثیر داده در پیشرفت نتفلیکس صحبت کردیم، با این حال اگرچه داده‌ها هسته اصلی دستیابی به این موفقیت فوق‌العاده بوده است، اما عوامل دیگری نیز برای رشد نتفلیکس حیاتی هستند، مانند تخصص صنعت که به پیش‌بینی آنچه مصرف‌کنندگان می‌خواهند تماشا کنند، برای ثبت رفتار مصرف‌کننده ارگانیک حیاتی بوده است. بعلاوه، فرهنگ سازمان برای حمایت از تجزیه و تحلیل داده در همه سطوح و القای روشی در سطح شرکت برای سنجش، آزمایش و ارزیابی شواهد کمی، که مستلزم تعهد تزلزل ناپذیر مدیریت ارشد است

♦️ به عنوان سخن پایانی، نتفلیکس ثابت می‌کند که یک برند می‌تواند از طریق تجزیه و تحلیل منظم و بهینه سازی به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کند. به بیان ساده، استراتژی تبلیغاتی نتفلیکس مملو از چابکی، جمع آوری داده‌ها، تمرکز بر کاربر، شخصی سازی و فداکاری است. برندهای بزرگ و کوچک می‌توانند از چنین استراتژی پیروی کنند و در سهم ذهنی مخاطب از برند و ارزش بازار خود را افزایش دهند.

پیمایش به بالا