فصل سوم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور”

✳️ بخش سوم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور” به ارزش تحلیل عظیم داده برای مفاهیم شناخته شده و ناشناخته در سازمان می‌پردازد. برای بررسی این موضوع از مفهوم پنجره جوهری که یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در تصویر کردن سطوح آگاهی در رفتار انسانی می‌باشد؛ استفاده می‌شود. سازمان‌هایی که به دنبال استفاده از عظیم داده برای تحلیل فرآیندهای کسب و کار و مشتریان می‌باشند با به کارگیری این مفهوم در دو بعد مشتریان و سایر ذینفعان می‌توانند استفاده بهتری از تحلیل داده‌ها داشته باشند.

🔹به طور مثال اگر دانسته‌های انسان را به دو دسته شناخته شده و ناشناخته تقسیم کنیم و همچین علم به اینکه آن موضوع را می دانیم یا خیر می‌توانیم یک ماتریس دو بعدی از این تلاقی تشکیل دهیم که شامل چهار گروه است:
1️⃣ گروه اول: نسبت به آنچه که می دانیم آگاه نیستیم.
2️⃣ گروه دوم: نسبت به آنچه نمی دانیم آگاه نیسیتم.
3️⃣ گروه سوم:نسبت به آنچه می دانیم آگاه هستیم.
4️⃣ گروه چهارم: نسبت به آنچه نمی دانیم آگاه هستیم.
تحلیل عظیم داده به نحوی می تواند در شناسایی هر یک از این چهار گروه به سازمان کمک کند.

🔸هر سازمان وابسته به اینکه چه تصمیمی در حال حاضر می‌گیرد و یا در آینده قصد دارد به آن سمت و سو برود و همچنین دسترسی و عدم دسترسی به داده می‌تواند کاربردهای عظیم داده را در چهار گروه قرار دهد که در صورت وجود داده شامل تحلیل عظیم داده برای شناسایی الگوها، تحلیل روندها و تحلیل آماری برای تصمیماتی است که در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد. این کاربردها همچنین شامل تمرکز بر روی 10 درصد از تصمیماتی که 90 درصد تاثیر و نتایج را به دنبال دارند، مکانیزه کردن تمامی تصمیماتی که مبتنی بر قوانین می‌باشند و تصمیمات تجویزی در نقاط حیاتی برای تصمیمات کنونی که سازمان اتخاذ می‌کند، می‌باشد.

🔹همانطور که پیشتر ذکر شد یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در تصویر کردن سطوح آگاهی در رفتار انسانی پنجره ی جوهری است. این مدل پیوند فرد با اشخاص دیگر را در چهار خانه نشان می‌دهد که این چهار خانه هریک خانه‌ای از یک پنجره ی بزرگ است. هر خانه نشان دهنده ی آگاهی – به‌وسیله ی خود فرد یا به‌وسیله ی دیگران – از رفتار، احساسات و انگیزه‌های خود است.همین مفهوم را در مورد تحلیل عظیم داده در یک سازمان در دو بعد مشتریان و سایر ذینفعان شامل کارکنان، سرمایه‌گذاران و جامعه در نظر گرفت.
از آنجاییکه سازمان‌ها در محیط ایستا عمل نمی‌کنند. همه چیز از مشتری الزامات مربوط به رقابت، مقررات دولتی و الزامات انطباق همه در طبیعت پویا هستند و می‌توانند به طور قابل توجهی یک شبه تغییر کنند. پاسخ به این سوال که چگونه یک سازمان اولویت‌های تحلیلی داده خود را به دست آورد جواب مشخصی ندارد و کاملا وابسته به سطح بلوغ سازمان در داده می‌باشد. همانطور که سازمان‌ها بالغ می‌شوند، تمایل دارند مناطق شناخته شده را پنجره جوهری چه از منظر مشتریان و سایر ذینفعان گشترس دهند. تا بدین ترتیب بتوانند؛ فرآیند محورتر شوند و داده‌های مرتبط ساختار یافته تری را کسب کنند و مهم‌تر از آن، تصمیم گیری ساختارمندتری دارند.

✅ پنجره جوهری از نگاه مشتریان:
هر سازمان که به دنبال تحلیل داده محور کسب و کار می‌باشد باید پنجره جوهری را از دیدگاه مشتری در نظر بگیرد. در میان خانه‌های این پنجره از دیدگاه مشتری، ناحیه کور نشان دهنده درک مشتریان از ارزش محصولات و خدمات سازمان‌ها در مقابل سازمان‌های رقیب می‌باشد. این نشان دهنده فرصتی برای کشف ویژگی‌های پنهان تأثیرگذار در رفتار مشتریان از طریق به کارگیری تحلیل داده‌های رفتاری مشتریان می‌باشد. به طور مشابه، منطقه ناشناخته، دلایل رفتارهای کاملا پنهان مشتری می‌باشد که نه مشتریان و نه سازمان نسبت به آن آگاه نمی‌باشند. از نظر فنی و تحلیلی، این منطقه ممکن است فرصت‌هایی برای پیشرفت‌های بزرگ از طریق تجزیه و تحلیل عظیم داده‌ها داشته باشد.
✅ پنجره جوهری از نگاه کارمندان:
پنجره جوهری از نگاه کارمندان می‌تواند برای سایر ذینفعان همچون سرمایه گذاران، جامعه و دولت نیز در نظر گرفته شود. مشارکت و حفظ کارکنان یکی از موضوعات کلیدی برای سازمان‌های پیشرو می‌باشد که در راس توجه به کیفیت زندگی افراد قرار دارد و از طریق این تحلیل این پنجره می‌توان کمک های شایانی را در این زمینه به سازمان کرد. به عنوان مثال چرا یک محصول یا جغرافیای سازمان از منظر شاخص‌های سنجش رضایت کارکنان بهتر از بقیه است؟

پیمایش به بالا