داده های عظیم برای تصمیمات بزرگ (بخش هفتم)

📖 کتاب بخوانیم؛

📌 “Big Data for Big Decisions: Building a Data-Driven Organization”

🔹در فصل هفتم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور” مختصر تاریخچه ای از داده و چگونگی رشد آن در یک سازمان ارائه می‌شود.

رشد اصلی داده‌ها در یک سازمان را می‌توان نتیجه رشد در پایگاه داده سازمان که در ابتدا در دپارتمان‌های مختلف توزیع شده بودند، دانست. بر اساس کارکردهای مختلف هر یک از بخش‌های سازمان و فرآیندهای از پیش تعریف شده و همچنین نیاز به ثبت و استفاده مجدد از داده‌ها، اهمیت وجود پایگاه داده های منسجم در یک سازمان پر رنگ تر شد. شکل‌گیری پایگاه داده‌ها در یک دسته‌بندی کلی می‌توان در شش طبقه قرار داد:

  1. سیستم‌های مبتنی بر فلت فایل
  2. سیستم‌های سلسله مراتبی
  3. پایگاه داده‌های رابطه‌ای
  4. پایگاه داده‌های مبتنی بر تراکنش برخط
  5. پایگاه داده‌های مبتنی بر XML
  6. پایگاه داده‌های غیر رابطه‌ای

در کنار رشد پایگاه داده ،ظهور و رشد سیستم‌های یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی نیز تاثیر زیادی در رشد داده‌ها در یک سازمان داشتند. به دلیل یکپارچگی فرآیندهای دپارتمان‌های مختلف در پشت این سیستم، داده‌های بیشتری تولید شده و تحلیل این داده از منظر فرآیندی کمک شایانی به یک سازمان می‌کند. این یکپارچگی در سطح برنامه‌ها و فرآیندها در نقاط زیادی داده تولید خواهند کرد که در مقایسه با حالت سنتی برنامه‌های یک سازمان که به صورت جزیره‌ای شکل گرفتند منجر به تولید داده بیشتری خواهند شد.
علاوه بر این دو روند، رشد و توسعه اینترنت به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در رشد داده‌ها محسوب می‌شود. این رشد هم در بحث سرعت و حجم داده‌ها و همچنین در بحث داده‌های غیر ساختار یافته که از ویژگی‌های عظیم داده می‌باشند خود را نشان داده‌ است.
همچنین نیاز به ذکر است که رشد داده‌ها منجر به ایجاد وظایفی همچون حاکمیت و مدیریت داده در یک سازمان شده است که تا پیش از این وجود نداشتند. علاوه بر این، آنچه که در عصر کنونی به عنوان داده تلقی می‌شود تنها در مرزهای یک سازمان و درون آن تولید نمی‌شوند، بلکه در بیرون سازمان همچون شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارند که از این منظر تحلیل شبکه‌های اجتماعی در مقیاس عظیم داده به عنوان یکی دیگر از نتایج رشد داده محسوب می‌شوند.

پیمایش به بالا