BDBAnalytics LogoBDBAnalytics LogoBDBAnalytics LogoBDBAnalytics Logo
  • خدمات
  • Home
  • مجله
  • About us
  • تماس با ما
  • دکتر سعید روحانی
  • Login Customizer
  • [email protected]

مقاله How can organizations leverage big data to innovate their business models? A systematic literature review

منتشر شده توسط صبا بزرگی در سپتامبر 22, 2023

❇️نام مقاله:
 How can organizations leverage big data to innovate their business models? A systematic literature review

🖋نویسندگان:
 Chiara Acciarini , Francesco Cappa , Paolo Boccardelli , Raffaele Oriani

🗓سال انتشار: 2023

📔ژورنال:
 Technovation

How_can_organizations_leverage_big_data_to_innovate_their_businessدانلود

🔸حجم جهانی داده­‌ها به سرعت در حال گسترش است و شرکت‌ها به دنبال درک چگونگی ایجاد، جذب و ارائه ارزش از این منبع ارزشمند هستند.
🔸در سال 2017، اکونومیست بیان کرد که “با ارزش ترین منبع جهان دیگر نفت نیست، بلکه داده است”. در حال حاضر، بازار داده­‌های عظیم بیش از 55 میلیارد دلار درآمد دارد و انتظار می­‌رود تا سال 2027 به 103 میلیارد دلار افزایش یابد. در واقع، در سال‌های اخیر، شاهد افزایش انفجاری در میزان اطلاعات در دسترس بوده‌ایم و مدیران و سیاست‌گذاران به طور فزاینده‌ای به مزایای حاصل از داده­‌های عظیم پی‌برده‌اند. با این حال، معایب مرتبط با آنها، مانند مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیتی، نیز در حال ظهور هستند.

🔸مطالعات موجود عمدتاً به مزایایی می‌پردازد که داده­‌های عظیم می‌توانند فراهم کنند، که برای مثال شامل عملیات پایدارتر و مدیریت زنجیره تأمین، بودجه‌بندی بهتر و تصمیم‌گیری و نوآوری بهبودیافته است. با این حال، هنوز تعداد کمی از نویسندگان جنبه تاریک داده‌های عظیم را بررسی کرده‌اند.

🔸بنابراین، برای اطمینان از اینکه مزایا نسبت به  چالش­‌های داده­‌های عظیم بیشتر است، و برای باز کردن پتانسیل کامل داده­‌های عظیم از نظر نوآوری در مدل کسب‌وکار، نویسندگان این مقاله استدلال می‌کنند که شرکت‌ها باید نقشه واضحی از تمام کاربردهای احتمالی آن داشته باشند.

🔸در این مطالعه که به روش مروری سیستماتیک ادبیات انجام شده است و نهایتا 311 مقاله مورد بررسی قرار گرفته­­‌اند،  یک نمای کلی جامع از موارد زیر ارائه می‌شود:

 الف) اثرات تولید شده توسط داده­‌های عظیم، از جمله مزایا و همچنین معایب 
ب) حوزه‌های کسب و کاری که در آنها داده‌های عظیم استفاده می‌شوند
 ج) روش­‌های تحقیقاتی که تاکنون توسط مطالعات قبلی اتخاذ شده است (کمی، کیفی، مفهومی و میکس)
د)نوع شرکتی که تاکنون در نظر گرفته شده است و بین کسب و کارهای خصوصی و عمومی(دولتی) تمایز قائل شده است.

🔸در نهایت نتایج این مطالعه به افزایش درک علمی از پدیده داده­‌های عظیم کمک کرده و توصیه‌های نظری و عملی در مورد استفاده‌های احتمالی از آنها ارائه می­‌کند که ممکن است به شرکت‌ها اجازه دهد مدل‌های کسب و کار خود را مورد بازبینی و نوآوری قرار دهند.

اشتراک
صبا بزرگی
صبا بزرگی

مطالب مرتبط

فوریه 19, 2025

معرفی مقاله “Leveraging Large Language Model ChatGPT for enhanced understanding of end-user emotions in social media feedbacks”


اطلاعات بیشتر
دسامبر 25, 2024

فصلنامه پاییز 1403


اطلاعات بیشتر
نوامبر 28, 2024

معرفی مقاله “Text analytics and new service development: a hybrid thematic analysis with systematic literature review approach”


اطلاعات بیشتر
نوامبر 6, 2024

معرفی مقاله Comprehensive analytics of COVID-19 vaccine research: From topic modeling to topic classification


اطلاعات بیشتر

تماس با ما


بپیوندید

لینک‌های مفید


  • دانشگاه تهران

    • پایگاه TDWI

درباره ما


BDBAnalytics یک تیم آکادمیک تخصصی در تجزیه و تحلیل عظیم داده برای کسب‌وکارها است. این تیم متشکل از اساتید و دانشجویان، در زمینه عظیم داده‌ بسیار موفق عمل کرده و ارائه‌دهنده بینش‌ها و راه‌حل‌های ارزشمندی است. بر اساس تخصص خود، BDBAnalytics به عنوان انتخاب برتر سازمان‌هایی است که به دنبال استراتژی‌های مبتنی بر داده و رویکردهای نوآورانه برای چالش‌های کسب‌وکاری خود هستند.

Copyright © 2024 | BDBAnalytics
  • [email protected]