معرفی مقاله Big data analytics capabilities: Patchwork or progress? A systematic review of the status quo and implications for future research

❇️نام مقاله:
Big data analytics capabilities: Patchwork or progress? A systematic review of the status quo and implications for future research

🖋نویسندگان:
Minh-Tay Huynh, Michael Nippa, Thomas Aichner

🗓سال انتشار : 2023
📔ژورنال:
Technological Forecasting & Social Change

🔸این مقاله یک مرور سیستماتیک ادبیات از زمینه تحقیقات در مورد قابلیت های تجزیه و تحلیل داده های عظیم (BDAC) ارائه می دهد.

🔸با ظهور داده های عظیم و تحول دیجیتال، تعداد زیادی از محققین به نیاز سازمان ها به توسعه BDAC اشاره کرده­ اند. با این حال علیرغم تلاش‌های ارزشمند برای بررسی عوامل تعیین‌کننده و کمک به معیارهای عملکرد، زمینه تحقیقاتی در مورد BDACها نسبتا ناشناخته باقی مانده است.

🔸 در حالی که تحلیل داده های عظیم (BDA) برای تبدیل آنها به اطلاعات ضروری است، با این حال برای تولید دانش ارزشمند، راهنمایی و بهبود تصمیم گیری استراتژیک کافی نیست. محققان تاکید کرده‌اند که علاوه بر تخصص فنی و تحلیلی مورد نیاز برای BDA، شرکت‌ها باید مهارت‌های مدیریتی را پرورش داده ، رویکرد کسب‌وکار و فرهنگ سازمانی بیشتر داده‌محور را اتخاذ کرده، یادگیری سازمانی را ارتقا داده و قابلیت‌های سازمانی را تقویت کنند تا بینش‌های ارزشمندی را از تحلیل داده های عظیم به دست آورند.

🔸در همین راستا تعداد مطالعات بر روی قابلیت های تجزیه و تحلیل داده های عظیم (BDAC) در حوزه های مختلف، به ویژه مدیریت عمومی، مدیریت زنجیره تامین و مراقبت های بهداشتی، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه، محققان ممکن است به طور مستقل تحقیقات قبلی را برای مطالعه BDAC به کار برده باشند که منجر به تناقضات آشکار در مفهوم‌سازی، ابعاد، نظریه‌ها و روش‌های اعمال شده آن می‌شود. لذا مشارکت‌های نظری و پیامدهای عملی جزئی بوده ، درک پیشرفت در این زمینه را دشوار کرده و فقدان راهنمایی برای تحقیقات بعدی فراهم می‌کند.

🔸 علی‌رغم وجود مقالات بررسی ادبیات اولیه در مورد BDAC، یک چارچوب جامع برای سازماندهی اجزای کلیدی BDAC هنوز وجود ندارد. بنابراین، برای برجسته کردن وضعیت موجود و ادغام تحقیقات موجود، یک مرور سیستماتیک ادبیات شامل چارچوب سازماندهی جامع برای هدایت تحقیقات آینده انجام می‌شود. بر این اساس، در این مقاله یک مرور ادبیات تفسیری BDAC با سه هدف اصلی انجام می گردد. در مرحله اول، هدف کاوش ادبیات موجود در مورد بلوک های ساختمانی اساسی BDAC، مانند پیشنیازها، ابعاد، و نتایج است. در مرحله دوم، بحث خواهد شد که تا چه اندازه تحقیقات در این حوزه با توجه به تکامل تعاریف، مفروضات نظری، زمینه‌ها و صنایع تحقیقاتی، سطوح تحلیل و لنزهای نظری اتخاذ شده پیشرفت کرده است. برای ادامه این امر، در گام سوم بر نیاز به مقایسه BDAC با قابلیت‌های سازمانی قبلی، مانند فناوری اطلاعات، دیجیتالی‌سازی و قابلیت‌های پویا، به منظور شناسایی شکاف‌های مهم، مسائل رسیدگی‌نشده، و جهت‌دهی‌های تحقیقاتی امیدوارکننده تاکید می‌گردد.

🔸برای این منظور یک بررسی ادبیات از مقالات علمی منتشر شده در 25 سال گذشته در پایگاه مقالات Scopus و Web of Science انجام گرفته است. در ابتدا 218 مقاله بازیابی شده و پس از اعمال معیارهای مرتبط، 103 مقاله به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش تحقیقات BDAC، موضوعات مختلف مربوط به مبانی مفهومی و نظری و همچنین قابلیت اطمینان و اعتبار سنجی نتایج تجربی بر ارزش کلی نتایج تأثیر می‌گذارد.

🔸این پژوهش از طریق ارائه بینشی در مورد ادبیات موجود BDACها، بررسی طیف وسیعی از جنبه‌های شامل این مفهوم و اجزای اصلی آن، به توسعه بیشتر این زمینه تحقیقاتی کمک می‌کند. علاوه بر این، به ادبیات عمومی‌ مدیریت سازمانی کمک کرده و شباهت‌ها و تفاوت‌های رویکرد BDAC را با مفاهیم رایج‌تر قابلیت‌های سازمانی برجسته می‌سازد. همچنین این مطالعه به ادبیات رو به رشد در مورد دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال افزوده و در نهایت، به شکل‌گیری یک دستور کار تحقیقاتی آینده‌نگر کمک کرده که محققان می‌توانند بر اساس آن رویکردهای نظری و روش‌شناختی را برای رسیدگی به شکاف‌ها و کاستی‌های پژوهشی به شیوه‌ای انباشته به دست آورند و در عین حال دانش بیشتری را به مجموعه ادبیات موجود برای پیشرفت این رشته اضافه کنند.

این مقاله را می‌توانید در ادامه دریافت نمایید.

پیمایش به بالا