فصل چهارم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور”

✳️ فصل چهارم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور” به ارائه نقشه راه برای تحلیل‌گری در راستای ایجاد یک سازمان داده محور می‌پردازد.

📍بر این اساس هشت موضوع در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد:
1️⃣ چالش کسب ارزش از تحلیل‌گری: هر چند ضرورت سرمایه گذاری بر روی تحلیل‌گری پیشرفته به عنوان یک ضرورت مطرح است، اما طبق گزارش گارتنر فقط بین 30 تا 40 درصد از ابتکارات تحلیل‌گری نوعی ارزش کسب و کاری را حاصل می‌نماید.
2️⃣ تحلیل‌گری تصمیم‌گرا: اهمیت شروع از تصمیم و کار کردن با داده‌های پشت تصمیمات
3️⃣ اهمیت شروع از پایان: مشکل شروع از داده. چه تضمینی وجود دارد که پس از پردازش داده‌های خام، بینش‌های ارزشمندی وجود داشته باشد؟
4️⃣ رمزگشایی از داده‌های پشت تصمیمات: بر خلاف رویکرد سنتی، این فرآیند به شناسایی شکاف‌های داده‌ای پشت تصمیم کمک کرده و استراتژی منبع یابی داده را برای داده‌های گمشده ایجاد می‌نماید.
5️⃣ با مدیر موقت ملاقات کنید: در حالی که مدیران موقت پیشرفت می‌کنند، آن عده معدودی که به دنبال راه‌حل‌های دائمی و جامع هستند ضرر می‌کنند، زیرا برداشت عمومی از «جستجوی راه‌حل دائمی سازمانی» عالی به نظر نمی‌رسد.
6️⃣ راه حل‌های محلی در مقابل عمومی: یک استدلال قانع کننده برای اینکه چرا سازمان‌ها باید اجرای یک تمرین تحولی داده-به-تصمیم در سطح سازمان را در نظر بگیرند.
7️⃣ طرز تفکر مشکل در مقابل فرصت: مفهوم حل نقطه ای راه‌حلی برای “مشکل خاص” بر اساس این پیش‌فرض است که سیستم با حل مشکل در اوج بهره‌وری خود است و از این رو نیازی نیست که به دنبال فرصت‌های بیشتری برای بهینه سازی هزینه و زمان چرخه، یا دستیابی به مشتریان بیشتر باشید.
8️⃣ نقشه راه برای سازمان داده محور: تصمیمات بزرگ کدامند؟ تصمیماتی که توسط CxO ها گرفته می‌شوند؟ تصمیمات راهبردی؟ تصمیمات مربوط به سرمایه‌های کلان؟
❇️ بنابراین با بررسی هر یک از موضوعات مذکور، اگر سازمانی بخواهد خارج از چارچوب فکر کند و بتواند تمام فرصت‌های “بزرگ” را که در آن تحلیل‌گری می‌تواند تفاوت ملموسی در کیفیت تصمیم‌ها ایجاد کند کشف نماید، نکات زیر می‌تواند راهگشا باشد:
✅ تصمیمات بزرگ را شناسایی کنید – 10٪ از تصمیماتی که 90٪ از نتایج کسب و کار را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

✅ یک نقشه راه اولویت برای تحلیل‌گری پیشرفته، بر اساس حیاتی بودن تصمیمات کسب و کاری و اندازه ارزش مادی حاصل از آن ایجاد کنید.

✅ یک نقشه راه تحول آفرین و یک مورد کسب و کاری برای تحلیل‌گری ایجاد کنید.

✅ داده‌های پشت تصمیمات را برای هر یک از تصمیمات شناسایی شده درک نمایید.

✅ شکاف داده‌ها را شناسایی کنید. به عنوان مثال داده‌هایی که برای پشتیبانی از تصمیم نیاز دارید، اما در حال حاضر ندارید.

✅ کیفیت داده‌ها را بهبود بخشید.

✅ نهادینه کردن حاکمیت داده‌ها. استانداردهای داده و تعاریف داده و سایر موارد را معرفی کنید.

✅ پیاده سازی تحلیل‌گری مطابق با نقشه راه تحول.

✅ یک ممیزی ارزش به صورت دوره ای انجام دهید.

پیمایش به بالا