کتاب بخوانیم
“Big Data for Big Decisions: Building a Data-Driven Organization”
بخش یازدهم: حکمرانی یکپارچه دادهها
فصل یازدهم کتاب “دادههای عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور،” با عنوان حکمرانی یکپارچه دادهها، به موضوعاتی همچون نیاز به حکمرانی دادهها، نیاز به حکمرانی دادهها در سازمانهای جهانی با پرداختن به دغدغههای ذینفعان، تشخیص حکمرانی ضعیف دادهها، هزینههای حکمرانی ضعیف دادهها، نقشه راه تحولی برای طراحی و نهادینهسازی حکمرانی دادهها، اهمیت کاتالوگ دادهها، تعریف ارزش با اولویت بندی دادهها و ایجاد یک مورد کسب و کاری برای حکمرانی دادهها، برنامهریزی و ایجاد اجزای حکمرانی دادهها و طراحی چارچوب حکمرانی دادههای سازمانی، رشد و تحکیم حکمرانی دادههای نهادینه شده، روندهای نوظهور و حکمرانی دادههای عظیم و در نهایت نقش در حال تحول مدیر ارشد دادهها (CDO) میپردازد.
لزوم حکمرانی دادهها
نیاز به حاکمیت داده با 3V دادهها (حجم، سرعت و تنوع) همبستگی بسیار قوی دارد. این سه V معمولاً در شرکتهای چندملیتی B2C با توجه به تعداد اشخاص حقوقی، کشورها، و خطوط تولید کسب و کار که باید تحت پوشش قرار گیرند، بسیار بالاتر از شرکتهای محلی در یک کشور هستند. همچنین این 3V در شرکتهایی که حضور دیجیتالی قوی دارند بسیار بالا بوده و رشد تصاعدی دارند. برای اینکه یک سازمان بتواند مدیریت درستی بر این دادهها داشته باشد نیازمند یک استراتژی کامل فناوری اطلاعات، یک استراتژی کامل داده، و یک ردپای فناوری اطلاعات است که کل وسعت سازمان را پوشش میدهد که میتواند در غیاب یک مدل حکمرانی کامل شکست بخورد.
نقشه راه تحولی برای طراحی و نهادینه سازی حکمرانی دادهها:
حکمرانی دادهها اساساً در مورد تصمیم گیری درباره چگونگی تصمیم گیری است. به بیان دیگر به عنوان بستر تمام تصمیم گیریها در یک سازمان است. اگر سازمانها امیدوارند تصمیمگیری درستی داشته باشند، لزوماً باید مدیریت دادههای خود را درست انجام دهند. رویکردهای متعددی برای طراحی و اجرای برنامه حکمرانی دادههای سازمانی وجود دارد. تعداد قابل توجهی از کارشناسان طرفدار شروع از توسعه یک بیانیه ارزش و ایجاد یک مورد کسب و کاری و نقشه راه هستند. برخی دیگر از شروع با مرحله اکتشاف، به دنبال آن مرحله “طرح و ساخت” و در نهایت مرحله “رشد و نهادینهسازی” حمایت می کنند.
کاتالوگ دادهها و دیکشنری دادهها:
ایجاد کاتالوگ داده و دیکشنری داده باید اولین قدم به عنوان بخشی از مرحله اکتشاف، قبل از اجرای هر راه حل حاکمیت داده باشد. بسیاری از راهحلهای مدیریت کیفیت دادهها، یا راهحلهای حکمرانی داده، ویژگیای برای ایجاد خودکار کاتالوگ دادهها دارند. در حالی که بسیاری از راهحلهای هوش کسب و کار (BI) و پلتفرمهای دادههای عظیم بصری سازی تعاملی از نمودارهای ارتباطات دادهای را ارائه میدهند، اما برخی دیگر از راهحلها نظیر SAP Information Steward، بخشی از راهحل مدیریت داده را ارائه میدهند که میتوانند بسیار قابل توجه باشند.
حکمرانی دادهها برای دادههای عظیم: روندهای نوظهور
موسسه مکنزی بر این باور است که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تا سال 2030 حدود 13 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی از طریق بهبود در بهره وری، محصولات و تجارب مشتری اضافه نماید. از سوی دیگر، هوش مصنوعی میتواند به پیشرانی حکمرانی دادههای عظیم کمک نماید. فناوری یادگیری عمیق میتواند برای خودکارسازی خوشه بندی و دسته بندی دادههای عظیم و تخصیص خودکار تگهای متادیتا، ارزیابی مالکیت داده، حریم خصوصی، ریسک و غیره بسیار موثر باشد.
رشد اهمیت حکمرانی داده برای اقتصاد هوش مصنوعی و مفهوم جدیدی تحت عنوان «data lakehouse» که مزایای انبارداده و دریاچه داده را ترکیب مینماید، از روندهای نوظهور در حوزه حکمرانی دادههای عظیم هستند.
نقش در حال تحول مدیر ارشد داده:
استخدام یک CDO اهمیت فزاینده دادهها را نشان میدهد با این حال عدم شفافیت نقش بین یک CDO و CIO می تواند عواقبی در پی داشته باشد. برخی از سازمانها نیز نقش یک مدیر ارشد دیجیتال را دارند که مسائل را بیش از پیش پیچیده میکند. بنابراین میتوان گفت یک CDO تنها در صورتی میتواند در زمینه حکمرانی داده موفق باشد که سرمایهگذاری کافی در فرآیند، ابزارها و مکانیسم انطباق و همچنین خرید سهامداران وجود داشته باشد.