❇️نام مقاله:
How can organizations leverage big data to innovate their business models? A systematic literature review
🖋نویسندگان:
Chiara Acciarini , Francesco Cappa , Paolo Boccardelli , Raffaele Oriani
🗓سال انتشار: 2023
📔ژورنال:
Technovation
🔸حجم جهانی دادهها به سرعت در حال گسترش است و شرکتها به دنبال درک چگونگی ایجاد، جذب و ارائه ارزش از این منبع ارزشمند هستند.
🔸در سال 2017، اکونومیست بیان کرد که “با ارزش ترین منبع جهان دیگر نفت نیست، بلکه داده است”. در حال حاضر، بازار دادههای عظیم بیش از 55 میلیارد دلار درآمد دارد و انتظار میرود تا سال 2027 به 103 میلیارد دلار افزایش یابد. در واقع، در سالهای اخیر، شاهد افزایش انفجاری در میزان اطلاعات در دسترس بودهایم و مدیران و سیاستگذاران به طور فزایندهای به مزایای حاصل از دادههای عظیم پیبردهاند. با این حال، معایب مرتبط با آنها، مانند مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیتی، نیز در حال ظهور هستند.
🔸مطالعات موجود عمدتاً به مزایایی میپردازد که دادههای عظیم میتوانند فراهم کنند، که برای مثال شامل عملیات پایدارتر و مدیریت زنجیره تأمین، بودجهبندی بهتر و تصمیمگیری و نوآوری بهبودیافته است. با این حال، هنوز تعداد کمی از نویسندگان جنبه تاریک دادههای عظیم را بررسی کردهاند.
🔸بنابراین، برای اطمینان از اینکه مزایا نسبت به چالشهای دادههای عظیم بیشتر است، و برای باز کردن پتانسیل کامل دادههای عظیم از نظر نوآوری در مدل کسبوکار، نویسندگان این مقاله استدلال میکنند که شرکتها باید نقشه واضحی از تمام کاربردهای احتمالی آن داشته باشند.
🔸در این مطالعه که به روش مروری سیستماتیک ادبیات انجام شده است و نهایتا 311 مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند، یک نمای کلی جامع از موارد زیر ارائه میشود:
الف) اثرات تولید شده توسط دادههای عظیم، از جمله مزایا و همچنین معایب
ب) حوزههای کسب و کاری که در آنها دادههای عظیم استفاده میشوند
ج) روشهای تحقیقاتی که تاکنون توسط مطالعات قبلی اتخاذ شده است (کمی، کیفی، مفهومی و میکس)
د)نوع شرکتی که تاکنون در نظر گرفته شده است و بین کسب و کارهای خصوصی و عمومی(دولتی) تمایز قائل شده است.
🔸در نهایت نتایج این مطالعه به افزایش درک علمی از پدیده دادههای عظیم کمک کرده و توصیههای نظری و عملی در مورد استفادههای احتمالی از آنها ارائه میکند که ممکن است به شرکتها اجازه دهد مدلهای کسب و کار خود را مورد بازبینی و نوآوری قرار دهند.