🔍 استراتژی داده؛ چگونه از دنیای عظیم داده، تحلیل و هوش مصنوعی سودمند شویم
“Data Strategy
How to profit from a world of big data, analytics and artificial intelligence”
🖋 نویسنده: Bernard Marr
📌نسخه دوم این کتاب در سال 2022 و توسط KoganPage انتشار یافته است.
📍این کتاب بهعنوان یک راهنمای مرحلهبهمرحله برای رهبران و مدیران کسبوکار عمل میکند تا از قدرت دادهها، تحلیلها و هوش مصنوعی برای دستیابی به موفقیت در کسبوکار استفاده کنند. این کتاب بین دانش نظری و توصیههای عملی تعادل برقرار کرده و آن را قابل دسترس و کاربردی میسازد.
📍کتاب به ۱۶ فصل تقسیم شده که هر بخش به یکی از ابعاد استراتژی داده و چگونگی استفاده از آن بعد را برای ایجاد ارزش بیشتر در کسبوکار میپردازد. تمهای اصلی که بخشهای مختلف کتاب به آنها میپردازند را میتوان به صورت زیر بررسی کرد:
🔹 داده و تحلیل: اهمیت تحلیل داده در کسبوکارها برای تصمیمگیری و ایجاد ارزش.
🔹 هوش مصنوعی: چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در اتوماسیون فعالیتها، افزایش اثربخشی و ایجاد موقعیتهای ارزشآفرین.
🔹 حاکمیت داده و اخلاق: اهمیت و چگونگی تضمیت استفاده امن و مسئولانه از داده.
🔹 استراتژی داده: راهنماییهایی کلی برای ایجاد یک استراتژی داده به صورتی که در آن مشخص شود سازمان چگونه میتواند داده را در راستای سودآوری و ایجاد ارزش برای خود جمعآوری، نگهداری، مدیریت و تحلیل کند.
📍کتاب ۶ حوزه مهم برای استفاده از فواید تحلیل داده را به صورت زیر مشخص میکند:
🔹 بهبود تصمیمگیری.
🔹درک مشتریان و بازارها.
🔹ساخت و طراحی محصولات بهتر.
🔹ارائه خدمات بهتر.
🔹بهبود فرایندهای کسبوکار.
📍نگارنده در بخشهای دیگر کتاب به بررسی دقیقتر ابعاد استراتژی داده با توجه به ۶ حوزهی ذکر شده پرداخته و در بخشهای دیگر، ابعاد متفاوت تحلیل، از جمعآوری داده تا انواع مختلف کسب بینش از داده با استفاده از ابزار یادگیری ماشین و زیرساختهای مورد نیاز برای تحلیل را بررسی کرده است.