🔍 هوش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی؛ بهبود پیشبینی و تصمیمگیری با استفاده از یادگیری ماشین
“AI-powered Business Intelligence; Improving forecasts and decision making with machine learning ”
🖋 نویسنده: Tobias Zwingmann
📌این کتاب در سال ۲۰۲۲ و توسط O’REILLY انتشار یافته است.
📍در طی سالهای اخیر فاصله قابل توجهی میان تیمهایی از سازمان مانند تیمهای هوش تجاری (BI) و علم داده (Data Science) که با داده و راهحلهای داده محور برای حل مسائل و تصمیمگیری سروکار دارند ایجاد شده. از طرفی با پیشرفتهای حاصل شده در حوزه هوش مصنوعی و یکپارچگی روزافزون آن با فرایندها و فعالیتهای مختلف سازمانها، نمیتوان تاثیر آن بر حوزه هوش تجاری و علم داده را نادیده گرفت. در نهایتِ تمام مباحث حول محور تاثیرات هوش مصنوعی بر آیندهی کار، برای آیندهی حداقل میانمدت میتوان به این نتیجه رضایت داد که افرادی که توانایی به کارگیری ابزار هوش مصنوعی در فعالیتها را دارند در اولویت بالاتری برای جذب و بقا در سازمانها قرار خواهند گرفت.
📍کتاب مورد بررسی با تمرکز بر افراد و تیمهای با تخصص هوش تجاری، از هوشمصنوعی به عنوان سرویس (AIaaS) با استفاده از زیرساخت ابری آژور شرکت مایکروسافت (Microsoft Azure) و همچنین سیستم هوش تجاری مایکروسافت (Power BI)، در راستای کم کردن فاصلهی ذکر شده تلاش میکند. هرچند ممکن است سازمانهای مختلف از سرویسهای متفاوتی استفاده کنند، ولی مفاهیم ذکر شده در این کتاب قابل تعمیم به ابزارهای دیگر نیز هستند و به منظور یادگیری راحتتر و یکپارچگی موجود و همچنین محبوبیت ابزار شرکت مایکروسافت از آنها استفاده شده. لازم به ذکر است که به منظور یادگیری، ظرفیت عضویت رایگان سرویس ابری آژور کافی است که از آن میتوان برای پیادهسازی راهحلهای مسائل موجود در کتاب بهره گرفت. همچنین سعی شده در پیادهسازی راهحلها، از راهحلهای خودکار و بدون کد یادگیری ماشین (Machine Learning) استفاده شود.
📍در فصلهای ابتدایی کتاب به بررسی تاثیرات هوش مصنوعی و هوش تجاری و پایههای اساسی آن حوزهها همانند الگوریتمهای یادگیری ماشین و نمونهسازی (prototyping) پرداخته شده است. پس از آن در بخشهای متفاوتی راهحلهایی برای تحلیلهای توصیفی (Descriptive)، تشخیصی (Diagnostic)، پیشبینی کننده (Predictive)، و تجویزی (Prescriptive) به صورت مجزا ارائه شده و با تمرکز بر مسائل بهروزی که بسیاری از شرکتها با آنها درگیر هستند، راهحلی دادهمحور با استفاده از ابزار تحلیلی و گزارشدهی مبتنی بر هوشمصنوعی ارائه داده و آن راهحل را به صورت کاربردی و مرحله به مرحله نیز توضیح داده است. در نهایت، طی مثالی پیچیدهتر راهحلهای متفاوت ذکر شده را به صورت یکجا به کار گرفته تا تصویری از مسائل پیچیدهتر دنیای واقعی را نیز به خوانندگان ارائه دهد.
📍اهداف آموزشی این کتاب را میتوان شامل موارد زیر دانست:
🔹 چگونگی تاثیر هوش مصنوعی بر فرایندها و فعالیتهای هوش تجاری
🔹چگونگی استفاده از هوش مصنوعی و ساختن نمونههای اولیه
🔹ساختن راهحلهایی با استفاده از سرویسهای هوش مصنوعی در زمینه هوش تجاری
🔹استفاده از هوش مصنوعی خودکار (AutoML) برای دستهبندی (Classification) خودکار و بهبود پیشبینیها
🔹 ایجاد سیستمهای پیشنهاد دهنده برای پشتیبانی از تصمیمگیریها
🔹استخراج بینش از دادههای ساختارنیافته همانند متن و تصاویر با استفاده از تکنیکهای پردازش زبان طبیعی (NLP) و پردازش تصویر (Image processing)
🔹 ایجاد داشبوردهای تعاملی با استفاده از هوش مصنوعی
📍تمامی دادهها، راهحلها و داشبوردهای ارائه شده در کتاب به همراه ابزاری که قابلیت گفتگو با کتاب را فراهم میکند نیز در وبسایتی که در کتاب معرفی شده به صورت رایگان در دسترس هستند.