BDBAnalytics LogoBDBAnalytics LogoBDBAnalytics LogoBDBAnalytics Logo
  • خدمات
  • Home
  • مجله
  • About us
  • تماس با ما
  • دکتر سعید روحانی
  • Login Customizer
  • [email protected]

داده های عظیم برای تصمیمات بزرگ (بخش هفتم)

منتشر شده توسط علی محمدی در آوریل 26, 2024

📖 کتاب بخوانیم؛

📌 “Big Data for Big Decisions: Building a Data-Driven Organization”

🔹در فصل هفتم کتاب “داده‌های عظیم برای تصمیمات بزرگ: ایجاد یک سازمان داده محور” مختصر تاریخچه ای از داده و چگونگی رشد آن در یک سازمان ارائه می‌شود.

رشد اصلی داده‌ها در یک سازمان را می‌توان نتیجه رشد در پایگاه داده سازمان که در ابتدا در دپارتمان‌های مختلف توزیع شده بودند، دانست. بر اساس کارکردهای مختلف هر یک از بخش‌های سازمان و فرآیندهای از پیش تعریف شده و همچنین نیاز به ثبت و استفاده مجدد از داده‌ها، اهمیت وجود پایگاه داده های منسجم در یک سازمان پر رنگ تر شد. شکل‌گیری پایگاه داده‌ها در یک دسته‌بندی کلی می‌توان در شش طبقه قرار داد:

  1. سیستم‌های مبتنی بر فلت فایل
  2. سیستم‌های سلسله مراتبی
  3. پایگاه داده‌های رابطه‌ای
  4. پایگاه داده‌های مبتنی بر تراکنش برخط
  5. پایگاه داده‌های مبتنی بر XML
  6. پایگاه داده‌های غیر رابطه‌ای

در کنار رشد پایگاه داده ،ظهور و رشد سیستم‌های یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی نیز تاثیر زیادی در رشد داده‌ها در یک سازمان داشتند. به دلیل یکپارچگی فرآیندهای دپارتمان‌های مختلف در پشت این سیستم، داده‌های بیشتری تولید شده و تحلیل این داده از منظر فرآیندی کمک شایانی به یک سازمان می‌کند. این یکپارچگی در سطح برنامه‌ها و فرآیندها در نقاط زیادی داده تولید خواهند کرد که در مقایسه با حالت سنتی برنامه‌های یک سازمان که به صورت جزیره‌ای شکل گرفتند منجر به تولید داده بیشتری خواهند شد.
علاوه بر این دو روند، رشد و توسعه اینترنت به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در رشد داده‌ها محسوب می‌شود. این رشد هم در بحث سرعت و حجم داده‌ها و همچنین در بحث داده‌های غیر ساختار یافته که از ویژگی‌های عظیم داده می‌باشند خود را نشان داده‌ است.
همچنین نیاز به ذکر است که رشد داده‌ها منجر به ایجاد وظایفی همچون حاکمیت و مدیریت داده در یک سازمان شده است که تا پیش از این وجود نداشتند. علاوه بر این، آنچه که در عصر کنونی به عنوان داده تلقی می‌شود تنها در مرزهای یک سازمان و درون آن تولید نمی‌شوند، بلکه در بیرون سازمان همچون شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارند که از این منظر تحلیل شبکه‌های اجتماعی در مقیاس عظیم داده به عنوان یکی دیگر از نتایج رشد داده محسوب می‌شوند.

اشتراک
علی محمدی
علی محمدی
دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه تهران. مشغول به عنوان تحلیگر داده در زمینه تحلیل رفتار مشتریان

مطالب مرتبط

آوریل 17, 2025

کتاب: هوش مصنوعی برای تحلیل کسب و کار: الگوریتم‌ها­، پلتفرم‌ها و سناریوهای کاربردی (فصل چهارم – بخش دوم)


اطلاعات بیشتر
ژانویه 29, 2025

 هوش مصنوعی برای تحلیل کسب و کار: الگوریتم‌ها، پلتفرم‌ها و سناریوهای کاربردی (فصل چهارم – بخش اول)


اطلاعات بیشتر
ژانویه 2, 2025

 هوش مصنوعی برای تحلیل کسب و کار: الگوریتم‌ها، پلتفرم‌ها و سناریوهای کاربردی (فصل سوم – بخش سوم)


اطلاعات بیشتر
اکتبر 3, 2024

هوش مصنوعی برای تحلیل کسب و کار: الگوریتم­ ، پلتفرم و سناریوهای کاربردی (فصل سوم – بخش دوم)


اطلاعات بیشتر

تماس با ما


بپیوندید

لینک‌های مفید


  • دانشگاه تهران

    • پایگاه TDWI

درباره ما


BDBAnalytics یک تیم آکادمیک تخصصی در تجزیه و تحلیل عظیم داده برای کسب‌وکارها است. این تیم متشکل از اساتید و دانشجویان، در زمینه عظیم داده‌ بسیار موفق عمل کرده و ارائه‌دهنده بینش‌ها و راه‌حل‌های ارزشمندی است. بر اساس تخصص خود، BDBAnalytics به عنوان انتخاب برتر سازمان‌هایی است که به دنبال استراتژی‌های مبتنی بر داده و رویکردهای نوآورانه برای چالش‌های کسب‌وکاری خود هستند.

Copyright © 2024 | BDBAnalytics
  • [email protected]