وقتی صحبت از جا به جایی و حمل و نقل می‌شود، کمتر شرکت‌هایی به بزرگی و گستردگی اوبر هستند که به ذهن بیایند. اما اوبر چگونه به این موفقیت دست یافت و چگونه در بیشتر شهرهای جهان مشغول به فعالیت شد؟ با متن زیر همراه باشید تا این سوال را پاسخ بدهیم.

اوبر برای اولین بار در سن فرانسیسکو مشغول به فعالیت شد و هزینه‌ای 1.5 برابر بیشتر از تاکسی‌های عادی داشت، اما این واقعیت که شما می‌توانستید از گوشی هوشمند خود استفاده کنید و از طریق آن تاکسی بگیرید ایده جدیدی بود و به سرعت در تمامی شهرها پخش شد.

اوبر پایگاه داده‌ای بسیار بزرگ از راننده‌های خود دارد که به محض اینکه مشتری درخواست ماشین می‌کند، الگوریتم آن شروع به کار می‌کند و در کمتر از 15 ثانیه برای شما یک راننده که به شما نزدیک است را پیدا می‌کند. پشت صحنه هر سفر اوبر در حال جمع‌آوری داده‌های تک تک سفرهای انجام شده است، حتی زمانی که راننده‌ها مسافری نیز ندارند داده‌های مکانی راننده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. همه‌ی این داده‌ها ذخیره شده، و برای پیش‌بینی عرضه و تقاضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین اوبر علاوه بر جمع‌آوری داده‌هایی مثل محل قرارگیری راننده‌ها، سرعت و شتاب آن‌ها را چک می‌کند تا متوجه شود کدام راننده‌ها برای شرکت رقیب نیز در حال کار هستند (مانند Lyft). تمام این داده‌ها جمع آوری و تحلیل می‌شوند تا برای کاربردهای مختلف مانند زمان منتظر بودن مشتری و پیشنهاد به راننده برای ایستادن در مکان‌هایی که مسافرهای بیشتری دارد استفاده ‌شود.

یکی از استفاده‌های اصلی و مهم اوبر از داده‌ها برای سیستم قیمت‌گذاری شناور است که به این نوع قیمت‌گذاری در اوبر Geosurge می‌گویند. به طور مثال زمانی که شما برای یک قرار مهم عجله دارید و نیاز به گرفتن ماشین در مرکز شهر در شلوغی دارید باید آماده باشید که دو برابر قیمت عادی برای سفر خود پرداخت کنید. این نوع قیمت‌گذاری مشابه با قیمت‌گذاری هتل‌ها و پروازها در آخر هفته‌ها است با این تفاوت که اوبر از مدل‌سازی در لحظه، با استفاده از داده‌های میزان ترافیک و عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. برای این نوع قیمت‌گذاری پتنت مخصوص به خود را نیز گرفته است.

به یاد داشته باشید که عرضه و تقاضا از هر شهر به شهر دیگر متفاوت است پس اوبر برای هر شهر به صورت مجزا داده‌ها را بررسی و نقشه‌هایی به اسم Pulse of a city ارائه می‌کند تا راننده‌ها و مسافران به طور موثر به هم متصل شوند. به طور مثال تصویر زیر پراکندگی میزان درخواست‌ها در دو شهر لندن و نیویورک را در روزهای هفته و در ساعت‌های متفاوت نشان می‌دهد.

 

یکی از مهم‌ترین استفاده‌های اوبر از پایگاه‌های داده عظیم خود بصری ساز داده است. به طور مثال یکی از مهم‌ترین عناصر در شهرهای بزرگ، متوجه شدن چگالی درخواست‌ها در یک منطقه است که منجر به قیمت‌گذاری سیال می‌شود. اوبر با استفاده از داده‌های خود و ترکیب لایه لایه آن‌ها به اطلاعات ریزی در نقاط مختلف شهرها رسیده است.

از اوبر چه چیزی یاد می‌گیریم؟

دانستن نحوه استفاده اوبر از عظيم داده‌های خود موردی جذاب است، اما مورد مهم‌تر که باید به آن بپردازیم چیز دیگری است. اوبر به ما در مورد نحوه استفاده از عظيم داده‌ها یاد می‌دهد که، فقط این داده‌ها را جمع‌آوری  و نگهداری نکنیم بلکه نکته مهم‌تر گشتن به دنبال ارتباط بین هر گوشه کوچک از داده‌ها است. هر زمان که در حال جمع‌آوری اطلاعات در کسب و کار خود هستید و از آن استفاده نمی‌کنید، از خود سوال بپرسید که آیا یک فرصت از دست رفته داخل این داده‌ها نمی‌توانم پیدا کنم که کسب و کار خود را ارتقا دهم؟