داده‌های عظیم به شبکه‌های تأمین کننده کالاها و خدمات دقت، وضوح و بینش بیشتری می‌دهد. از طریق استفاده از تجزیه و تحلیل عظیم‌داده (Big Data)، تأمین کنندگان به هوشمندی کیفی بر حسب شرایط در سراسر زنجیره‌های عرضه کالا و خدمات دست می‌یابند. در اصل، تأمین کنندگان بزرگ از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها قادر به فرار از محدودیت‌هایی هستند که قبلاً با آن روبرو شده بودند.

سابق بر این تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از سیستم‌های مدیریت سنتی شرکت و سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین انجام می‌شد. این برنامه‌های قدیمی به هیچ وجه از تجزیه و تحلیل عظیم‌داده استفاده نمی‌کنند، بنابراین تأمین کنندگان متحمل خسارات بزرگی شده و مستعد خطا بودند. با این وجود، از طریق رویکردهای مدرن که بر اساس داده‌های عظیم ساخته شده است، تأمین کنندگان می‌توانند از سطح بالاتری از هوش بافتی یا مبتنی بر شرایط استفاده کنند که برای موفقیت زنجیره تأمین ضروری است.

سیستم‌های زنجیره تأمین مدرن مبتنی بر عظیم‌داده، شبکه‌های تأمین کننده پیچیده‌تری را فعال می‌کنند. اینها بر اساس اشتراک دانش و همکاری سطح بالا برای دستیابی به هوش بافتی ساخته شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که مدیران زنجیره تأمین، تجزیه و تحلیل عظیم‌داده را یک فناوری متحول کننده می‌دانند. این بر اساس این تفکر است که تحلیل عظیم‌داده پایه و اساس مدیریت تغییر را در سازمان‌ها ایجاد می‌کند.

نمونه‌ای از یک برند که از داده‌های عظیم برای بهره‌وری زنجیره تأمین استفاده می‌کند

شرکت PepsiCo یک شرکت کالای بسته‌بندی شده برای مصرف کننده است که به حجم عظیمی از داده‌ها برای مدیریت کارآمد زنجیره تأمین متکی است. این شرکت متعهد است که اطمینان حاصل کند که آنها قفسه‌های خرده فروشان را با حجم و نوع مناسب محصولات دوباره پر می‌کنند. مشتریان شرکت گزارشاتی را ارائه می‌دهند که شامل موجودی انبار آنها و موجودی POS به شرکت است و از این داده‌ها برای تحلیل و پیش‌بینی نیازهای تولید و حمل استفاده می‌شود. از این طریق شرکت تضمین می‌کند که خرده فروشان محصولات مناسب، در حجم مناسب و در زمان مناسب داشته باشند.

این شرکت با تحلیل داده‌های عظیم حاصل از فروشندگان که به صورت آنلاین برای شرکت ارسال می‌گردد به کالاهای مورد نیاز مشتریان پی برده و قفسه‌های فروشندگان خود را پر می‌کند. بدین ترتیب مشتریان هیچگاه کمبود یا نبود کالاها را احساس نمی‌کنند. این به نوبه خود حس رضایت مشتریان را ایجاد کرده و همچنین وفاداری آنها نسبت به شرکت را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این داده‌های عظیم حاصل از فروش که در دستگاه‌های POS جمع‌آوری می‌گردد بسیار با ارزش بوده و شرکت با تحلیل این داده‌ها به نیاز یکایک مشتریان پی برده و تبلیغات هدفمند متناسب با این نیازها را تولید می‌کند. به طور مثال مشتری که به میزان زیادی از یک کالا خرید کرده پیام‌های مناسب و مرتبط با این کالا را دریافت کرده و همچنین کالای مشابه را نیز در تبلیغات برنامه‌های خود مشاهده می‌کند. بدین ترتیب شرکت علاوه بر فروش بیشتر محصولات خود این احساس را در مشتری بوجود می‌آورد که شرکت مورد نظر در صدد تأمین نیازهای او می‌باشد.

نتیجه‌گیری

تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم یک سرمایه‌گذاری مهم برای یک تجارت در حال رشد است. از طریق اجرای تحلیل داده‌های عظیم، مشاغل می‌توانند به مزیت رقابتی، کاهش هزینه بهره‌برداری و حفظ مشتری دست یابند. منابع مختلفی از داده‌های مشتری وجود دارد که مشاغل می‌توانند از آن استفاده کنند. با پیشرفت‌های تکنولوژی، داده‌ها به آسانی در دسترس همه سازمان‌ها قرار می‌گیرند.

از نظر فنی، می‌توان گفت كه سازمان‌ها از قبل داده‌هایی را در اختیار دارند. این سازمان‌ها وظیفه دارند اطمینان حاصل كنند كه سیستم‌های تحلیل متناسب با داده‌های خود را را اجرا کرده و می‌توانند داده‌های عظیم را اداره كنند. با تحلیل این داده‌ها، سازمان‌ها باید بتوانند نتایج مناسب برای پیشرفت کسب و کار خود را کسب کنند.