بخش پنجم: یادگیری نظریه تصمیم

 یکی از جنبه‌های جذاب عظیم‌داده، چالش برانگیزبودن این تصور رایج است که چگونه یک کاربر کسب‌وکار بدون مهارت‌های تحلیلی باید از تحلیل استفاده کند. نویسنده کتاب با خواندن مقاله‌ای تحت عنوان "پایان نظریه: سیل داده، روش های علمی را منسوخ کرده است" از آقای کریس اندرسون علاوه بر توجه به قدرت عظیم‌داده و تحلیل‌های پیشرفته، به اهمیت ترکیب عظیم‌داده و تحلیل‌های پیشرفته با هدف بهبود تجربه کاربر کسب‌وکاری رسیده است.

 چالش هوش کسب‌وکار؛
تلاش برای تبدیل یک کاربر کسب‌وکاری متوسط به یک متخصص آمار در اوایل قرن21 با شکست مواجه شد و تا به امروز ادامه پیدا کرد. کاربران کسب‌وکاری علاقه‌ای به تخصص در زمینه تحلیل و آمار و علم داده ندارند. آنها به این دلیل در صنایع خرده‌فروشی، پزشکی، مخابرات، بانکداری و یا بقیه صنایع فعالیت میکنند که به صنعت علاقه دارند نه آمار پیشرفته و مدیریت مجموعه داده‌های عظیم. ابزارهایی که امروزه وجود دارند این نکته را نادیده گرفته اند.
اینجاست که عظیم‌داده نیاز به مهارت‌های آماری پیشرفته برای فهم چرایی اتفاقات را تسکین میدهد. امروزه با وجود عظیم‌داده و ابزارهای تحلیلی فوق پیشرفته، دیگر بدون نگرانی در مورد چگونگی انجام کارها میتوان به چیستی کارها پرداخت. به این ترتیب، کاربران کسب‌وکار صرف نظر از زمینه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستند، از بینش‌های کسب‌وکاری برخوردار می‌شوند.

:red_circle: مرگ چرایی؛
عظیم‌داده با تحلیل‌های پیشرفته ترکیب میشود تا سازمان‌ها بدون اجبار به درک چرایی بروز اتفاقات، با تعیین اهمیت مواد، از بینشهای ارزشمند مخفی در داده‌ها استفاده کنند. این مفهوم به جای ارائه مجموعه‌ای بی‌معنی از گزارش‌ها و چارت‌ها در یک داشبورد با امید به اینکه کاربر برای کشف عملکرد عوامل کسب‌وکاری به برش و خرد کردن روی بیاورد، به ارائه یک فرآیند تحلیلی کاملا متفاوت میپردازد تا سازمان‌ها از طریق آن ، تحلیل‌های پیش‌بینی کننده را به گونه ای برای کاربران کسب‌وکار فراهم کنند که آنها فقط بینش‌هایی را که برای کسب‌وکارشان اهمیت دارند به دست آورند.



:red_circle: پیامدهای رابط کاربری عظیم‌داده؛
رابط های داشبوردی سنتی، برای کاربران کسب‌وکار، مجموعه‌ای از چارت‌ها و جداول بی‌معنی مهیا می‌کنند. این در حالی است که بالا بردن فرآیند تحلیل تا سطح بینش باعث می‌شود رابط کاربری به قدری ساده گردد تا اطلاعات و بینش‌های مورد نیاز برای اجرا یا بهینه‌سازی کسب‌وکار را در اختیار داشته باشند. استفاده از تحلیل‌های پیشرفته و عظیم‌داده، منجر می‌شود تا داشبورد فقط به این دو مورد از اطلاعات خلاصه شود: بینش‌ها و پیشنهادها

:red_circle: چالش انسانی تصمیم‌گیری؛
سازمان‌ها به دنبال استفاده از عظیم‌داده هستند تا فرآیندهای تصمیم‌گیری کسب‌وکارشان را تحلیل-محور نمایند. با این حال، چالش‌های مختلفی وجود دارد که برای موفقیت‌آمیز بودن این کار باید ارجاع‌دهی شود. یکی از این چالش‌ها طبیعت خطاآمیز بودن تصمیم‌گیری‌های بشریت است. مغز انسان برای تصمیم‌گیری یک ابزار بسیار ضعیف است. در ادامه به تعدادی از دام‌های تصمیم‌گیری اشاره میشود از جمله: اعتماد بیش از حد، سوء گیری، ریسک‌گریزی و...

:black_large_square: در پایان این فصل نیز به بایدهایی که برای جلوگیری از افتادن در دام تله‌های تصمیم‌گیری انسانی و به کارگیری موفقیت‌آمیز عظیم‌داده و تحلیل‌های پیشرفته برای تصمیم‌گیری‌های بهتر باید مورد توجه قرار گیرد اشاره شده است.