"عظیم‌داده، چگونه داده‌ها، کسب‌وکارهای بزرگ را قدرت می‌بخشند"

"Big Data, Understanding How Data Powers Big Business"

 بخش سوم:"Business Imapct of Big Data"
"تاثیر عظیم داده بر کسب و کار"

 سازمان ها اندک اندک در حال پی بردن به این واقعیت هستند که عظیم داده بیشتر از تحولات فناوری اطلاعات با تغییرات کسب و کار مرتبط بوده و بر آن اثر میگذارد. عظیم داده اجازه می دهد تا شرکت ها به سوالاتی پاسخ دهند که قبلا قادر به پاسخگویی به انها نبودند، با کمک عظیم داده گرفتن تصمیماتی بهنگام نسبت به قبل نیز امکان پذیرتر شده است و بینش های جدیدی را ارائه می دهند که می تواند تمایزهای کسب و کار و کارایی عملیاتی جدید و بهینه تر را به ارمغان بیاورد.

 برای دهه ها، سازمان های پیشرو از منابع داده جدید به علاوه تکنولوژی های جدید، برای ایجاد تمایز در کسب وکار و مزیت رقابتی بهره برده اند. و به واقع در بیشتر موارد، سوالاتی که کاربران کسب و کار در تلاش برای پرسش و پاسخ به این منابع داده و فن آوری های جدید هستند، خیلی تغییر نکرده است:
■ با ارزش ترین مشتریان چه کسانی هستند؟
■ مهمترین محصولات کدامند؟
■ موفق ترین کمپین ها کدامند؟
■ بهترین کانال های توزیع کدامند؟
■ کارآمد ترین کارکنان کار ما چه کسانی هستند؟

 هرچه بیشتر در مورد این «سوالات ساده» تامل و تفکر صورت پذیرد، بیشتر متوجه خواهیم شد که این سوالات در حقیقت ساده نیستند. با توجه به بینش های جدید موجود در منابع جدید عظیم داده، شرکت ها می توانند این نوع سوالات "ساده" را به سطح بالاتری از پیچیدگی و درک بهتر برسانند.

بیایید به سوال با ارزش ترین مشتری نگاهی بیندازیم. هنگامی که شما درمورد با ارزش ترین مشتری خود می پرسید، آیا منظورتان مشتری است که بیشترین درآمد را برایتان به ارمغان دارد؟ یا منظور شما از مشتریان سودآور، در نظر گرفتن جنبه های بیشتری از مشارکت مشتری در مباحثی همچون بازاریابی و فروش، خدمات، بازده، و تاریخ پرداخت می باشد؟

 این فصل چگونگی پاسخ صحیح به سوالات درست را که یکی از نکات کلیدی از عظیم داده است، را مطرح میکند. شما یاد میگیرید که این عظیم داده چگونه و با چه ظرافتی اصطلاحاتی همچون ارزشمندی، اهمیت و موفقیت را تغییر داده است. تفاوت هایی جزیی که منجر به بینش هایی جدید درباره ی مزیت رقابتی و تمایز کسب و کار میشوند. به علاوه منابع جدید عظیم داده، ویژگی های جدید پیشرفته تحلیلی، پاسخ های صحیح تر، درک کاملتری از مشتریان، محصولات و عملیات را ارائه می دهند. و نمونه هایی از این که چگونه عظیم داده با استفاده از طرح سولاتی مهم و اساسی می تواند به کارکردهای مختلف کسب و کار از جمله بازاریابی جهت شناسایی بازار، بهینه سازی قیمتها، فروش و تخصیص منابع فروش، شناسایی تامین کنندگان، تولید، منابع انسانی و رفتارسازمانی کمک کند را ارائه میدهد.

همچنین در این فصل نویسنده به این مهم می پردازد که چگونه عظیم داده سازمان ها را قادر می سازد تا معیارهای جدیدی را که پیش بینی کننده های عملکرد بهتری برای کسب و کار هستند را شناسایی کنند. و با ارائه مثالی درباره بازی بیس بال نحوه تاثیر گذاری این معیارهای مناسب را شرح میدهد. واینکه چگونه عظیم داده، تجزیه و تحلیل دنیای بیس بال را به سطح پیش بینی پیشرفته و با درک جدید می رساند.

در ادامه به فرصت های کسب درآمد داده، که نقطه تعالی بحث عظیم داده است پرداخته میشود. اینکه چگونه سازمان ما می تواند با استفاده و ارائه ی فرصت های جدید کسب درآمد و ایجاد روابط تجارتی متمایز تر از طریق مشتری، محصول و بینش برتر بازار به ثروت عظیمی دست پیدا میکند. و مثالی از کسب درآمد در رسانه های دیجیتال هم ارائه میشود.

 بطور خلاصه سازمان ها می توانند فرصت های کسب درآمد داده ها را با شناخت مشتریان هدف و ارائه ی راه کار های مورد نظر خود، درک دارایی های داده، شناسایی تغییر و تحولات، تبدیل و غنی سازی داده و فرآیندهای تحلیلی لازم برای تبدیل دارایی های داده به راه حل های کسب و کاری مناسب افزایش داده و از این فرصتهای ارزشمند بهره لازم را ببرند .