- خانه
- نوشتارهای علمی
- مطالعه موردی کاربرد تحلیل دادههای عظیم در صنعت خردهفروشی
مطالعه موردی کاربرد تحلیل دادههای عظیم در صنعت خردهفروشی
تسکو: چگونه یک غول خرده فروشی با تحلیل دادههای عظیم خرید مواد غذایی را متحول کرده است
تسکو بزرگترین خرده فروش مواد غذایی در انگلیس است و مدتهاست که در استفاده از فناوری و داده پیشگام است. این فروشگاه زنجیرهای یکی از اولین زنجیرههای سوپرمارکت بود که فعالیت سیستم مشتری را از طریق سیستم کارت وفاداری خود ردیابی کرده و با موفقیت شرایط را به گونهای مدیریت کرد که رفته رفته فعالیت خود را به خرده فروشی آنلاین منتقل کرد.
چگونه Tesco درعمل ازعظیمداده استفاده میکند؟
این سوپرمارکت با مشکلات زیادی روبرو است، از تغییر و تحول رفتار مشتری و نیاز به کاهش ضایعات مواد غذایی، تا مواجهه با رقبای جدیدتر. پاسخ تسکو به این چالشها در تجزیه و تحلیل پیشرفته، در زمان واقعی و استفاده از بهروزترین دادهها نهفته است.
به عنوان مثال، مدلسازی روند رفتار مشتری، بینشهای بسیار مفیدی درباره نحوه خرید افراد را بوجود آورده است. مایک ماس، رئیس پیشبینی و تحلیل Tesco، میگوید: "نه فقط نحوه خرید آنها در هر فروشگاه، بلکه نحوه خرید آنها برای هر محصول مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با استفاده از تجزیه و تحلیل و خوشهبندی و مانند آن، دریافتیم که نحوه ارتباط محصولات با یکدیگر در خرید – آنطور که افراد محصولات را خریداری میکنند - واقعاً به گونهای نیست که ما تصور میکنیم. "با استفاده از این دانش، شرکت میتواند محصولات را به روشی درست سفارش داده و اطمینان حاصل کند که آنها همیشه در انبار موجود بوده، در حالی که ضایعات را کاهش میدهد."
از دادههای سنسورها نیز به طور فزایندهای استفاده میشود، به عنوان مثال، برای نظارت بر دمای یخچالها و فریزرها در شبکه فروشگاهها از اینگونه سنسورها استفاده میشود. هر دستگاه به صورت متمرکز کنترل میشود و از الگوریتمهای پیشبینی برای تعیین اینکه چه واحد خاصی به سرویسدهی نیاز دارد استفاده میشود.
مشخصات فنی
تسکو تنها با 3500 فروشگاه در انگلستان در حالیکه هر فروشگاه به طور متوسط 40،000 محصول دارد با دارا بودن 100 میلیون نقطه داده کلیه فرایندهای خود را ردیابی و مدیریت میکند. در این جا است که تجزیه و تحلیل درون پایگاه داده شروع به کار میکند که شامل بکارگیری فناوریهای تحلیلی در جایی است که داده ذخیره شده و این عملیات به جای اینکه بصورت انبوه و بعد از انتقال به فضاهای ذخیرهسازی دیگر صورت گیرد همگی در زمان واقعی و درهنگام رویداد صورت میگیرد.
تسکو در حال انتقال از انبارداده به یک مدل دریاچه داده است، که تحلیلهای آن با استفاده از ابزارهای چارچوب هدوپ صورت میگیرد. این فرایند شامل یک مخزن متمرکز و مبتنی بر ابر برای کلیه دادههای خود خواهد بود و به گونهای کدگذاری شده که بتوان آن را در دسترس و قابل استفاده توسط هر یک از بخشهای شرکت در هر زمانی که مورد نیاز باشد قرار داد.
این شرکت همچنین به سرعت درحال حرکت به سمت توسعه منابع متن باز است، و توسعهدهندگان، مهندسین و دانشمندان علم داده تسکو اکنون به استفاده از فناوری منبع باز در هر كجا ممكن باشد روی آوردهاند.
ایدهها و بینشهایی که می توانید بیاموزید
این مطالعه نشان میدهد که چگونه حتی یک رهبر بازار قادر به ایستا بودن در هنگام پیشرفت تکنولوژی نیست. آنچه واقعاً در مورد تسکو چشمگیر است این است که چگونه مزایای سیستمهای موجود خود – مانند شبکه فروشگاهها و زیرساختهای توزیع خود - را با امکاناتی که توسط فناوری جدید ایجاد شده، آمیخته است. این چیزی است که هر شرکتی میتواند از آن بیاموزد.
دسته بندی
- معرفی ابزار 28
- مطالعه موردی 27
- کتاب بخوانیم 52
- معرفی کتاب 32
- مرور منابع علمی 36
- اینفوگرافیک 7
- تجربه داخلی 4
- مصاحبه 22
- معرفی کسب و کار داده محور 10
- معرفی سرویس 7