اضافه نمودن هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و سایر تعاملات شناختی به فرآیندهای کسب و کار سنتی و برنامه های کاربردی، تجربه کاربری و بهره‌وری را بسیار بهبود می‌بخشد. این فناوری‌ها در حال حاضر بر تمامی سطوح کسب و کار شامل مالی، بازاریابی، منابع انسانی و فروش تاثیر می گذارد.

استدلال کنندگان به تغییرات افزایشی در نحوه کار با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اشاره می کنند. از پر کردن خودکار فرم‌ها یا غلط یابی خودکار بر روی گوشی های تلفن تا چت بات‌ها و دستیاران مجازی مانند سیری و الکسا. اما پیاده سازی های بزرگتر نیز انجام می شود. مؤسسه حمل و نقل شهری نیویورک ام تی اِی از یادگیری ماشین برای درک الگوهای مسافران استفاده می کند و با تغییر کدهای رنگی نقشه ها باعث دسترسی سریع تر مسافران و گردشگران به مقاصد خود می شوند.

هرچند پروژه های قابل رویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استثنایی‌تر از حد معمول است. متخصصان صنعت به علاقه مندی‌های عظیم و سرمایه گذاری‌ها در سال های آتی  اشاره می‌کنند:

- شصت و یک درصد سازمان‌هایی که توسط O'Reilly Media مورد بررسی قرار گرفتند، یادگیری ماشین را به عنوان مهمترین داده اطلاعات برای سال 2019 شناسایی کردند.

-تحلیلگران تخمین می زنند که تا سال 2021 مبلغ 57.6 میلیارد دلار خرج هزینه های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌شود. این هزینه در سال 2017 معادل 12 میلیارد دلار بود.

- بر اساس گزارش پژوهشی موسسه جهانی مك كينزی، از میان نوزده صنعت ارزش بالقوه سالانه کسب و کارهای نشات گرفته از هوش مصنوعی معادل 3.5 تا 5.8 تریلیون دلار بسیار محتمل خواهد بود.

برای کمک به ایجاد این روند، کرک بورن را به پادکست Oracle Analytics Advantage دعوت کردیم تا درباره ارزش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تصمیم گیری در مورد کسب و کار صحبت کنیم. بورن یک عامل موثر در زمینه علوم داده و یکی از متفکران پیشرو در زمینه پایگاه های داده عظیم و سیستم های اطلاعاتی است.

بورن در حال حاضر به مشتریان Booz Allen Hamilton مشاوره می دهد. او یک محقق، وبلاگ نویس، مدافع ادبیات داده، سخنران TEDx و نویسنده چندین کتاب است. او همچنین دانشمند پروژه ناسا در موسسه علوم تلسکوپ فضایی است.

کرک بورن در طی مصاحبه خود توضیح داد که پیشرفت موفقیت آمیز هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کسب و کار باید با حل سوالاتِ در دست باشد. بورن می‌گوید:"من دوست دارم به مردم یادآوری کنم که یادگیری ماشین الگوریتمی است که از تجربه می‌آموزد و الگوها را شناسایی و به رسمیت می‌شناسد. بنابراین، اگر شما یک بیماری را طبقه بندی می کنید یا اگر مشتری و یا اطلاعات وبلاگ خود را طبقه بندی می کنید، هنگامی که شما آن الگو را می بینید، می توانید اقدامات مناسب را اتخاذ نمایید"

بر اساس اظهارات کِرک بورن، در حالی که نوید هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دلگرم کننده است ولی یک مانع جدی برای پذیرش آن، فرهنگ است. "اگر قصد دارید هوش مصنوعی در تصمیم گیری کمکتان کند، این بدان معنا است که برخی از اختیارات خود را رها کنید"

بورن در ادامه به مدیران ارشد در مقایسه با مدیران میانی که ممکن است هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به عنوان تهدیدی برای مشاغل خود ببینند، اشاره نمود.

زمانی که امور اجرای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به کرک بورن ارجاع داده می شود، به منظور کمک به کاهش تغییرات فرهنگی، او به جای یک تصمیم گیرنده منفرد از کارشناسان داده دعوت می کند.

"خواه شخصی مدیر داده، دانشمند ارشد داده یا کارشناس الگوریتم باشد، این فرد باید این دیدگاه را داشته باشد که مردم باید بتوانند اختیار اظهار نظر درباره هر چیزی در داده که می تواند به بهبود کسب و کار ایشان یاری رساند را داشته باشند زیرا این کار تنها وظیفه مجموعه اجرایی و یا دانشمندان داده نیست."

خوشبختانه، بسیاری از شرکت‌ها در حال پیشبرد موفقیت خود با اتخاذ زیرساخت های تحلیلی مبتنی بر اَبرهستند که بورن می گوید برای کاهش هزینه‌ها الزامی است. بورن می‌گوید "اگر همه آن چیزی که شما نیاز دارید چند دقیقه برای پردازش داده است و برخی از این ارائه‌دهندگان عمده ابر، ابزار استفاده کننده از ابر را فراهم می‌کنند، بنابراین لازم نیست شما هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید."

کرک بورن نیز مشتاق تغییر معنای غایی مخفف AI است. در حالی که اکثر افراد AI را به معنای هوش مصنوعی می‌دانند، بورن پیشنهاد می‌کند که کسب‌وکارها به تصمیم‌گیری را با "AI جدید" بیندیشند. حرف A می‌تواند به معنی سریع، قابل اجرا، قابل تنظیم، تقویتی، حمایتی و یا حتی افزوده شود.

بورن می‌گوید "من فکر می‌کنم استفاده کامل از مزیت‌های هوش مصنوعی زمان‌بر است، حتی برای شرکت‌های بزرگی که مدعی پیشگام در هوش مصنوعی هستند. "او ادامه می‌دهد" حتی شرکت‌هایی که به طور کامل از AI استفاده می‌کنند به من می‌گویند که آنها هنوز در منحنی رشد هستند. شرکت شما نیز به طور معمول حتی با AI شروع نشده است، به این معنی که فرصت‌های زیادی برای شروع وجود دارد."

برای شنیدن مصاحبه کامل پادکست مزیت تحلیلگری اوراکل فایل پیوست را دانلود نمایید و همچنین توصیه می‌شود که از وب‌سایت زیر دیدن فرمایید تا با نحوه کاربری AI و یادگیری ماشین در داده آشنا شوید  

http://oracle.com/analytics

 

منبع: https://blogs.oracle.com/analyticscloud/data-scientist-kirk-borne

 

مصاحبه کننده مایکل سینگر