مارتين بوگدان دکترای علوم کامپیوتر را از دانشگاه توبینگن آلمان اخذ نمودند و استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه فنی لایپزیگ آلمان هستند.

لطفاً در خصوص سابقه فعالیت دانشگاهی و صنعتی خود در حوزه داده کاوی، عظیم داده و یادگیری ماشین توضیحاتی ارائه فرمایید.

بعد از تحصیل در دانشگاه Fachhochschule Offenburg  آلمان  و INPG Grenoble فرانسه در سال ۱۹۹۸ دانشنامه دکتری علوم کامپیوتر را از دانشگاه توبینگن (Tübingen) اخذ نمودم. هم اکنون مشاور علمی و استادیار گروه مهندسی علوم کامپیو‌تر در این دانشگاه هستم. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ هدایت گروه تحقیقاتی روی شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین را عهده دار بودم. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ هم مدیریت گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه لایپزیگ (Leipzig) آلمان را بر عهده داشتم. فعالیت علمی من روی پردازش سیگنال‌‌های عصبی، سیستم‌های embedded، کامپیوترهای بزرگ و امنیت در علوم کامپیوتر بوده و تمرکز اصلی روی اپلیکیشن‌‌های تحلیل آنلاین و آفلاین داده‌‌های دنیای واقعی در حوزه‌‌های مختلف نظیر برنامه‌های کاربردی در حوزه‌های عصبی - پزشکی، عظیم‌داده‌ و برنامه‌های کاربردی صنعتی می‌باشد.

چرا عظیم‌داده‌ها اکنون یک روند است؟

با توجه به توسعه فناوری به ویژه در ابزارهای موبایل نظیر تلفن‌‌های همراه و تبلت‌‌ها و همچنین قابلیت آنلاین بودن ارتباطات در تمامی نقاط جهان و به علاوه‌ امکان اکتساب، تولید و انتقال اطلاعات از یک کاربر به سایر کاربران، فرصت‌‌های جدیدی را ایجاد نموده است. همچنین چالش بزرگی در پردازش اطلاعات به وجود آورده است. این اطلاعات حجیم با سرعت غیر باور در هر ثانیه تولید می‌شوند. در آینده برنامه‌های کاربردی عظیم داده مانند تحلیل‌‌های آنلاین، نمای جدیدی از فناوری اطلاعات را به ما نشان می‌دهند.

به نظر شما دوره‌‌های آموزشی کوتاه مدت برای صنایع مفید خواهد بود؟

اساساً به منظور مقابله با چالش‌‌های ایجاد شده به ‌وسیله تغییرات ذکر شده، نیاز است که صنعت و دانشگاه همگرا شوند تا بتوان در برابر تحولات مقاومت نمود.  من معتقدم که ایده دوره‌‌های آموزشی کوتاه ‌مدت، قدم بزرگی در جهت درک عمیق ‌تر این چالش‌‌ها خواهد بود و افکار را برای تحولات آینده و نوآوری‌‌ها در این حوزه‌‌ها باز خواهد نمود.

ایران یکی از جوان‌‌ترین ملت‌های دنیا است و بیشتر جوانان آن هم تحصیل ‌کرده‌اند، آیا فکر می‌کنید که با کمک سازمان‌های بین‌المللی، ایران می‌‌تواند از این شرایط بالقوه برای به ایجاد شتاب در توسعه اقتصادی استفاده نماید؟

با توجه به تجربیات ارتباط با دانشجویان دکتری در آلمان، متوجه شده‌‌ام که دانشجویان ایرانی در مقایسه با دیگر کشورها بسیار خوب تعلیم داده شده‌اند. بنابراین با توجه به میانگین سنی ایران (تقریباً ۲۷ سال) اقتصاد ایران دارای یک شرایط بالقوه عظیم برای پیشرفت در تمامی زمینه‌ها است. در صورت عدم کشف شرایط بالقوه کشف، غفلت بزرگی صورت می‌گیرد.  

https://ti.informatik.uni-leipzig.de/staff/prof-dr-martin-bogdan

Interviewer: R.Qurbani