دکتر مارک ون ریجمنام بنیانگذار دیتافلوک و سخنران بین‌المللی و استراتژیست عظیم داده و بلاکچین و نویسنده کتاب "بزرگتر فکر کنید: ایجاد یک استراتژی موفقیت آمیز عظیم داده برای کسب و کار" و كتاب "بلاکچین: انتقال کسب و کار و جهان شما" است. کتاب سوم وی با عنوان «سازمان فردا» منتشر شده است. دکتر ریجمنام یکی از تأثیرگذارترین افراد در حوزه عظیم داده و بلاکچین بوده و دارای مدرک دکترا در مدیریت از دانشگاه فناوری سیدنی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه لاکچین در کانادا است. او مشاور استراتژیک چندین استارت آپ در حوزه بلاک چین و ناشر خبرنامه f(x)=ex بوده که توسط هزاران نفر از مدیران خوانده شده است.

به نظر شما منافع اصلی عظیم داده چیست؟

عظیم داده بینشی در زمینه سازمان شما ارائه می‌نماید. به لطف تحلیلگری، سازمان‌ها می‌توانند محیط خود را بهتر حس کنند و از فرصت‌های به دست آمده جهت متحول‌سازی سازمان خود استفاده کنند. توصیف، پیش‌بینی و تجویز در تحلیلگری می‌تواند بینشی در مورد کسب و کار فراهم آورد و بدین ترتیب عملکرد و پیشرفت بهبود یافته و مزیت رقابتی شما را نیز افزایش می‌دهد. تحلیلگری توصیفی سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با ارائه بینشی درباره اتفاقات محیط پیرامون، یاد بگیرند، حس کنند، فیلتر کنند، تجسم و بازنگری کنند. تحلیلگری توصیفی به سازمان اجازه می‌دهد تا فرصت‌های بهتر رقابتی را حس کنند. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده می‌تواند تصمیم‌گیری شما را در سراسر سازمان بهبود بخشد تا به شما در درک و تشخیص و استفاده از فرصت‌ها با توجه به نتیجه حاصله یاری رساند.

چرا عظیم داده برای سازمان‌ها مهم است و چگونه می‌توان از آن برای افزایش ارزش کسب و کار استفاده نمود؟

عظیم داده گاهی به عنوان "انقلاب مدیریتی" آینده ، انقلاب صنعتی چهارم یا "مرز بعدی نوآوری ، رقابت و بهره‌وری" شناخته می شود. در حالی که سازمان‌ها تا چند سال قبل هنوز در تلاش جهت درک تأثیر این روندها بر کسب و کار بودند، عظیم داده اکنون به عنوان استاندارد حقوقی پدید آمده است. در سراسر جهان تحلیلگری عظیم داده بر روی همه سازمان‌های بزرگ و کوچک و کلیه صنایع تاثیرگذار بوده و ویژگی اصلی سازمان‌های آینده است. تحلیلگری به خصوص سازمان‌ها را در مواقع مبهم و نامشخص قادر به شناخت فرصت‌ها می‌سازد. بهره‌مندی از مقادیر زیادی از داده‌های با ساختار و بدون ساختار و استفاده از آن در تجزیه و تحلیل پیشرفته، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا محیط خود را شناخته و از فرصت‌ها استفاده نموده و این امر باعث می‌شود آنها همچنان در محیط رقابتی باقی بمانند. تحلیلگری داده‌ها می‌تواند به تفسیر محیط کسب و کار کمک نموده و مدیران را قادر سازد که به عملکرد برتر و مزیت رقابتی پایدار عمل نمایند. هنگامی که سازمان‌ها دسترسی بیشتری به دانش را به افراد بیشتری می‌دهند ، قدرت به همان میزان توزیع شده و توانمندی کارمندان را در یک سازمان پدید می‌آورد. این تغییر قدرت برای بهره‌مندی کامل از تحلیلگری داده‌ها ضروری است.

توصیه شما برای شرکت‌ها در شروع استفاده از عظیم داده چیست؟

شناخت عظیم داده، تشخیص نوع استراتژی عظیم داده و چگونگی بهره مندی از آن در سازمان دو توصیه من است. دانستن نحوه اجرای آن استراتژی عظیم داده حتی دشوارتر است.  

اول از همه سازمان‌ها باید درک کنند که عظیم داده‌های برای آغاز چیست. در غیر این صورت تعریف یک استراتژی غیرممکن است.

اهمیت عظیم داده در رابطه با تحول دیجیتال چیست؟

داده کلید تحول دیجیتالی است. بنابراین اولین قدم تهیه اطلاعات از سازمان است. اطلاعات دقیق سازمان شما با هوشمند سازی دفتر، محل کار، فرآیندها و محصولات شما شروع می‌شود. این امر فرآیندهای قبلی "نامرئی" را ردیابی می‌کند تا بتوان آنها را کنترل، تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی نمود. به لطف کاهش هزینه‌های حسگرها، افزایش پهنای باند، در دسترس بودن و ارزانی ظرفیت پردازش ابری و پردازش بسیاری از دستگاه‌های متصل به آن، هوشمند سازی این فرایندها آسانتر و ارزانتر شده است و این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را بطور مداوم و جهانی در بین فرآیندهای مختلف، محصولات و موقعیت‌های کاری ضبط کنید. البته می‌توانید داده‌ها را نیز در نقاط تماس مشتری آنلاین مانند تعامل رسانه‌های اجتماعی جمع آوری کنید. داده‌ها می‌توانند برای ایجاد بینش با استفاده از تحلیلگری یا فعال سازی اقدامات با استفاده از قراردادهای هوشمند استفاده شوند. البته کیفیت داده در هنگام تهیه اطلاعات سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و داده‌های بی کیفیت و مغرضانه فایده ای نداشته و حتی می‌توانند صدمه‌ای به سازمان و مشتریان شما وارد سازد. اطلاعات مربوط به سازمان شما خط کاملاً جدیدی از فرصتها را باز می‌کند که باید از منظر خارج از کادر به آنها نزدیک شوید و فقط در این صورت می‌توانید ارزش افزوده واقعی سازمان خود را به دست آورید.

آینده توسعه عظیم داده را چطور می‌بینید؟ 

عظیم داده از حیث اهمیت توسعه خواهد یافت. همانطور که در آخرین کتابم "سازمان فردا" توصیف شده، هر سازمان یک سازمان داده است. یک سازمان داده با فرصت‌ها و مسئولیت‌های گسترده‌ای همراه است و این امکان را فراهم می‌کند که بهترین خدمات مشتری را ارائه نموده و محصولات برتر ارائه دهد. اما تنها در صورت احترام به مشتری و داده‌های مورد نظر این امر میسر است. اخلاق، حریم خصوصی و امنیت باید در هر کارمند نهادینه شود. با افزایش اهمیت عظیم داده در جامعه، حریم خصوصی، اخلاق و شفافیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

مطالعه متن مصاحبه کامل