به منظور غلبه بر خطاهای اخلاقی هنگام بهره مندی از عظیم داده جهت مدیریت افراد ، بایستی صدای کارکنان تقویت شود. مصاحبه ای با ایزابل ایبرت به عنوان یکی از پژوهشگران پروژه اِن آر پی75 "عظیم داده در شرکت‌های سوئیسی اعتماد، داده و حریم شخصی کارمندان" صورت گرفته است.

در مورد وضعیت پروژه خود برای ما بگویید؟

با توجه به استفاده از فناوری‌های عظیم داده در منابع انسانی، شرکت‌های سوئیسی تصویری آمیخته را نشان دادند. بسیاری از بنگاه‌های بزرگ کاملاً فناوری را درک کرده‌اند. بر اساس بررسی صورت گرفته در مورد فناوری‌های عظیم داده در مدیریت منابع انسانی، مجموعه‌ای از شرکت‌های سوئیسی را به عنوان شرکای مطالعه موردی شناسایی کرده‌ایم و هم اکنون در حال مطالعه بر روی یافته‌های خود از مطالعات موردی هستیم که طی سال گذشته انجام داده‌ایم. مطالعات موردی شامل حدود یکصد مصاحبه با کارمندان چندین شرکت سوئیسی بوده که از تحلیلگری عظیم داده در مدیریت افراد (مدیریت منابع انسانی) استفاده می‌کنند.

ما همچنین یک مجموعه‌ای از ابزار ایجاد کرده‌ایم که به مدیران منابع انسانی امکان تشخیص بهتر در نوع ابزارعظیم داده مورد استفاده و تاثیرات آن بر فضای شغلی و اعتماد در کنار چالش‌های احتمالی اخلاقی یا حقوقی را ارائه می‌نماید.  به دلیل مسؤلیت اثرات منفی احتمالی ناشی از این ابزارها بر افراد، این بینش‌ها برای قانون‌گذار و در بحث‌های سیاسی دارای اهمیت است.

نتایج اولیه چیست؟

ارزیابی اثربخشی و درک ماهیت ناخوانده پنهانی استفاده از فناوری‌های عظیم داده در منابع انسانی بسته به گروه کارمندان مورد بحث، بسیار متفاوت است. ارتباطات شفاف در مورد داده‌های جمع آوری شده و حق شرکت‌کنندگان برای گفتن با مطالعه موردی به مطالعه موردی متفاوت است، اما نقش مهمی در درک فردی کارمندان دارد. از منظر اخلاق، تجارت به صورت خاص و همچنین در مورد فضای اعتماد در شرکت می‌توانید پیام های مهمی را از اینجا ارسال نمایید: فرایندها باید به گونه‌ای سازگار شوند که حفظ حریم خصوصی، شفافیت و کنترل داده‌ها تضمین شده و در تصمیمات استراتژیک (مشارکت ذینفعان) و سامانه‌های شکایت در مورد کارمندان حرف مطمئنی وجود داشته باشد و این تنها روشی است که کارمندان می‌توانند به جای اینکه یک "شیء داده" ساده باشند، از استقلال و ماموریت خود استفاده نمایند.

کلید واژه "انتقال فناوری": به نظر شما چه افرادی می‌توانند کاربران احتمالی پروژه شما باشند؟ چه کسانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؟

به طور واضح هدف ما، دستیابی به داده‌های مبتنی بر شواهد در مدیریت افراد است و این بدان معنی است که ما می‌خواهیم مدیریت پشتیبانی افراد آینده را با پشتیبانی استراتژیک از طریق یافته‌های خود بهبود بخشیم: چگونه می توان نقاط کور را در مدل‌های داده جهت نظارت در محیط کار بسته نگهداشت؟ چگونه می‌توان از اثرات سمی جو کاری جلوگیری کرد؟  

ما می‌خواهیم به اصطلاح "سواد دیجیتالی" در مشاغل روزمره را ارتقا دهیم و همه گروه‌های ذی‌نفع تحت تأثیر باید بدانند که فناوری های مبتنی بر داده چه اطلاعاتی را ضبط، تجزیه و تحلیل می کنند و توصیه‌هایی را برای اقدام از آنها به دست آورند. سنجش افراد باید مرزهای مشخصی داشته باشد. علاوه بر سؤالات اخلاقی و حقوقی، ضوابط کیفیت نیز وجود دارد و تحریفات سیستمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عظیم داده یک اصطلاح بسیار مبهم است. آیا می‌توانید برای ما توضیح دهید که عظیم داده برای شما چه معنی دارد؟

عظیم داده مبتنی بر فناوری است که با پیوند تعداد زیادی از منابع مختلف داده به یکدیگر، داده‌های بزرگی را ایجاد می‌کند. این امکان، تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از نقاط داده را فراهم نموده و بنابراین نویدبخش نتایج بسیار دقیق است. در این پروژه، از اصطلاح «داده‌سازی datafication» نیز استفاده می‌کنیم که توصیف کننده تبدیل آثار ساخته شده در زندگی اجتماعی به داده‌های کمّی رایانه‌ای برای تولید گونه‌ای جدید ارزش است.

برای مطالعه متن اصلی و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید

https://bigdata-dialog.ch/big-data-for-people-management