- خانه
- نوشتارهای علمی
- مديريت فناوري اطلاعات از مباني زير ساخت تا فناوري ديجيتال
مديريت فناوري اطلاعات از مباني زير ساخت تا فناوري ديجيتال
نويسندگان: دكتر سعيد روحاني (عضو هيئت علمي دانشگاه تهران)، دكتر احد زارع رواسان، ساينا رتبهاي
در دهههای اخیر با استفاده از فناوری اطلاعات امکان دسترسی آنلاین مردم سراسر جهان به اخبار جهانی فراهم شده است، طراحی و مدیریت سختافزار، نرمافزار و شبکههای رایانهای برای فعال کردن این دنیای فراگیر دیجیتال، کار متخصصان فناوری اطلاعات است؛ اما نهتنها مدیران فناوری اطلاعات، بلکه تمام مدیران کسبوکار، مسئول سرمایهگذاری عاقلانه و بهرهمندی از این فناوری برای بهرهمند شدن سازمانهایشان هستند. در کشورهای توسعهیافته تا سال 2000، بیش از نیمی از هزینههای سرمایهگذاری توسط کسبوکار برای خرید ملزومات فناوری اطلاعات بود.
هدف اصلی این کتاب افزایش دانش در مورد مدیریت فناوری اطلاعات میباشد تا بهعنوان یک مدیر بتوانید بهطور مؤثر در فناوریهای اطلاعات جدید سرمایهگذاری کرده و از اطلاعات حاضر استفاده نمایید. در فصول مختلف این کتاب، موارد زیر توضیح داده خواهد شد:
- فناوریهای موجود و روندهای در حال ظهور فناوری
- برنامههای کاربردی برای حمایت از عملیات تجاری و هوش کسبوکار
- بهترین شیوهها برای اکتساب و استقرار سیستمهای اطلاعاتی جدید
سپس برخی از روندهای اخیر فناوری اطلاعات را که منجر به (1) راههای جدید برای کسبوکار برای رقابت و (2) راههای جدید برای کارکنان برای انجام کارشان، بهطور خلاصه توصیف شده است.
این کتاب در قالب 14 فصل، 14 موضوع مهم و اساسی مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات را به صورت کاملاً علمی و با استفاده از مراجع روز دنیا، تشریح نموده است. كه شامل موارد ذيل ميباشد:
فصل اول: مدیریت فناوری اطلاعات در دنیای دیجیتال
در فصل 1 مطالبی در مورد مفهوم فناوری اطلاعات (IT) و نقش مدیر فناوری اطلاعات در استفاده از این فناوری آمده است.
فصل دوم: سیستمهای رایانهای
در این فصل، سختافزار رایانه مجزا از نرمافزار آن بررسي شده است.
فصل سوم: ارتباطات از راه دور و شبکه
در این فصل، مفاهیم کلیدی ارتباطات و شبکهها تشریح شده و هدف آن، کمک به مدیران در درک بهتر این مفاهیم است.
فصل چهارم: منابع داده
این فصل به مباحث فنی و تکنیکال فناوری اطلاعات اختصاص دارد.
فصل پنجم: سیستمهای سازمانی
در اين فصل تاكيد شده كه یک مدیر باید از فناوری اطلاعات و تأثیر بالقوه آن بر کسب و کار سازمان آگاهی داشته باشد.
فصل ششم: سیستمهای پشتیبانی مدیریت
فصل ششم در زمینهی برنامههای کاربردی فناوری اطلاعات است.
فصل هفتم: سیستمهای تجارت الکترونیک
این فصل متمرکز بر برنامههای کاربردی طراحی شدهای است که دسترسی الکترونیکی سازمان را فراتر از مرزهای سازمانی به مشتریان، تأمینکنندگان و سایر شرکای تجاری گسترش میدهد: سیستمهای تجارت الکترونیک.
فصل هشتم: مفاهیم و ابزار سیستمهای پایه
این فصل بهطور خلاصه شما را با برخی از روشها و تکنیکهای خاص مورداستفاده توسعهدهندگان نرمافزار برای توصیف سیستمهای فعلی (As-Is) و آینده (To-Be) آشنا میکند.
فصل نهم: روشهای توسعه نرمافزار سفارشی
در این فصل، ابتدا دو رویکرد مشترک برای توسعه برنامههای سفارشی توصیف خواهد شد: رویکرد چرخه عمر توسعه سنتی سیستم (SDLC) و یک رویکرد نمونهسازی تکاملی. در بخشهای بعدی این فصل دو رویکرد جدید توسعه شرح داده خواهد شد: توسعه سریع برنامه (RAD) و یک رویکرد توسعه «چابک» که محتوی برخی از ویژگیهای یک رویکرد «برنامهریزی مفرط» است. سپس بهطور خلاصه برخی از مسائل ویژه مربوط به توسعه نرمافزار سفارشی با استفاده از کارکنان قراردادی خارجی (برونسپاری) توصیف خواهد شد.
فصل دهم: روشهایی برای بستههای نرمافزاری خریداری شده
این فصل، با درک بهتر مزایای کسبوکار و فناوری اطلاعات شروع میشود که سازمانها باید در هنگام انتخاب بین خرید برنامه کاربردی نرمافزار یا ایجاد یک برنامه سفارشی نظر بگیرند. در بخشهای بعد با جزئیات مراحل فرآیند برای انتخاب، آمادهسازی و پیادهسازی یک بسته نرمافزاری و همچنین برخی از نقشهای تیم پروژه و کلید موفقیت برای آنها توضیح داده خواهد شد.
فصل یازدهم: اینترنت اشیاء
در اين فصل اینترنت اشیاء (IoT) مورد بررسي قرار گرفته است.
فصل دوازدهم: واقعیت مجازی
فصل 12 موضوع "واقعیت مجازی چیست؟" را مورد بررسي قرار داده است.
فصل سیزدهم: مسائل اجتماعی، اخلاقی و حقوقی
در این فصل، تعدادی از مسائل اجتماعی بررسی و پیامدهای اخلاقی و حقوقی آنها بررسی شده است. در ادامه، محیط حقوقی مربوط به فناوری اطلاعات مورد بحث قرار میگیرد. سپس راههایی برای تحلیل مشکلات اجتماعی از دیدگاه اخلاقی کاوش میشود و بعد ابعاد اخلاقی و حقوقی تعدادی از مشکلات اجتماعی مطرح میشود.
فصل چهاردهم: معرفی بلاکچین
بلاکچین به عنوان یک رویکرد جدید برای پایگاههای داده توزیعشده است مورد بررسي قرار داده است.
برای تهیه این کتاب میتوانید از اینجا وارد شوید.
دسته بندی
- معرفی ابزار 26
- مطالعه موردی 27
- کتاب بخوانیم 49
- معرفی کتاب 31
- مرور منابع علمی 33
- اینفوگرافیک 7
- تجربه داخلی 4
- مصاحبه 22
- معرفی کسب و کار داده محور 9
- معرفی سرویس 7