در سال  2009 جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه Northwestern آمریکا به هدایت Alex White با جمع آوری داده‌های همه هنرمندان موسیقی در دنیا شروع کردند. آنها از طریق مصورسازی، داده های متنی و ارسال ایمیل‌های دوستانه میخواهند سواد داده‌ای را افزایش داده و اهمیت آن را به هنرمندان نشان دهند. با استفاده از مدلهای پیش بینی کننده، و با داشتن میزان مشارکت آنلاین افراد در ارتباط با موسیقی، این شرکت می‌تواند خروجی‌های آفلاین و عملکرد هر آهنگ را در بازار پیش بینی می‌کنند. همه هنرمندان یک کلیک با داشتن تحلیلهای عمیق در مورد فعالیت خود فاصله دارند. آنها فقط روی صنعت موسیقی تمرکز نکرده اند بلکه سال 2014 با شروع پروژه Next Big Book وارد حوزه تحلیل بازار کتاب ها نیز شده اند.که در آن با ترکیب داده های اجتماعی با داده های فروش منتشرکنندگان، می‌توانند آینده یک کتاب و عوامل تاثیرگذار بر آن را پیش بینی نمایند.

دنیای موسیقی گرم و عمیق است اما داده ها سرد و محدود هستند. Next Big Sound که حالا بخشی از سامانه پخش موسیقی  Pandora است توانسته بین این دو دنیا پلی ایجاد نماید. این نرم افزار هنرمندان را به پنج گروه تقسیم می‌کند. 1- کشف نشده، 2- امیدوار کننده، 3- ایجاد شده یا مستقر شده، 4- رسانه اصلی و 5- خارق العاده. وایت موسس شرکت میگوید "صنعت موسیقی صنعتی نیست که مثل حوزه مالی عادت داشته باشند وارد داشبورد های تحلیل داده شوند و بر اساس داده ها تصمیم بگیرند". آنها برای ارتباط بهتر با هنرمندان، ابزارهای را آسان و قابل دستیابی طراحی کردند تا مثل پکیج های آماری برای کاربران ترسناک و نامفهوم نباشد.

آنها به تولید کنندگان در صنعت موسیقی نشان می‌دهند که مخاطبین در حال حاضر به چه سبک ها و خوانندگانی علافه بیشتری دارند تا بتوانند بازاریابی هدفمند برای محصولات خود داشته باشند. آنها داده‌های هر پخش در Youtube, Spotify, SoundCloud  و هر تعاملی با آن موسیقی در Twitter, FaceBook, Instagram, Vine, Wikipedia, Tumblr و... را برای تحلیلهای پیش بینی تجمیع می‌کنند. این شرکت ادعا می‌کند که تحلیلهایش با 20 درصد حاشیه خطا برای 85 درصد از هنرمندان دقت دارد.

با ظهور این شرکت، استودیوها و تهیه کنندگان آلبوم ها به سمت آنها هجوم بردند و رقبایی نیز در بازارشان شکل گرفت مثل Music X-Ray  و Echo Nest ولی آنها از رقبا فراتر رفتند و ضمن تحلیل میزان پخش و بازدید هر آهنگ، تاثیر پخش‌های رادیویی، حضور در تلویزیون و سایر رویدادها را در عملکرد هنرمندان نیز سنجیدند. ضمنا این تحلیلها به هنرمند کمک می‌کند که زمان پخش آلبوم یا تک آهنگ را به شکل بهینه و برای حداکثر فروش انتخاب کند.  Next Big Sound علاوه بر اینها، تحلیلهای پیش بینانه خود را در مورد هنرمندانی که در آینده خواهند درخشید به شرکت‌های اسپانسر و سرمایه گذار مثل  Pepsi عرضه می‌کند تا بتوانند بهتر روی دلارهای خود برنامه‌ریزی کنند.

هنرمندان می‌توانند به روش حق عضویت در این سایت وارد شوند (حدقل 20 دلار در ماه) و عملکرد خود در سایت‌های پخش موسیقی مثل اسپاتیفای را مشاهده کنند. الگوریتم های این شرکت به حدی موفق بوده‌اند که وبسایت مشهور BillBoard حالا دو جدول خود را به آنها اختصاص داده است تا "هنرمندان برتر" و "هنرمندان در حال رشد" را معرفی کنند. منتقدان مشکوکند که آیا آنها واقعا این جدول ها را پیش بینی می‌کنند یا به عمدا می‌سازند.