شرکت GeoSpock داده‌های سنسورها را با تبدیل اتصال‌های پیچیده به مصورسازی معنادار جهت آشکار ساختن یک تصویر بزرگتر مورد استفاده قرار می‌دهد. پلتفرم این شرکت از داده‌های عظیم مکانی (spatial big data) جهت کاربردهای گوناگون و ارائه سرویس‌های مختلف در موضوعاتی نظیر شهر هوشمند، تلکام، فناوری داده‌ها، زنجیره تأمین بهره می‌برد. در واقع در چند ثانیه، ژئواسپاک، داده‌های تریلیون‌ها نقطه را جهت کشف الگوهای پنهان و ایجاد رویکردهای جدید و باارزش تحت کنترل درمی‌آورد.

این شرکت در سال 2013 در کمبریج با هدف طراحی یک موتور جستجوی “extreme data” که توانایی پردازش مقادیر بسیار بزرگی از اطلاعات را داشته باشد تأسیس گردید.

استخراج، نمایه‌سازی، کوئری بر روی گره‌ها و ارائه تحلیل از داده‌های عظیم از سرویس‌های ارائه شده می‌باشد.

 

ترکیب لایه‌های داده‌ها:

پلتفرم عظیم داده مکانی، امکان ترکیب داده‌ها از منابع مختلف در لایه‌های مختلف نظیر وسائل نقلیه، داده‌های دموگرافیک و نقاط مورد نظر را می‌دهد.

این پلتفرم بر روی AWS استقرار یافته است و داشبورد آن کنترل چگونگی دسترسی به صورت داخلی و یا خارجی به داده‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین کنترل سریع و آسان مصرف منابع داده (ingestion of data source) و توانمندی جستجو و تحلیل اطلاعات برای کاربران را فراهم می‌نماید.

پیش نمایش داده‌ها پیش از استفاده، جهت بهینه‌سازی عملکرد:

-       انواع داده‌ها برای هر ستونی از داده‌ها توسط یک تجزیه و تحلیل نمونه‌ای شناسایی می‌گردد.

-       نقاط داده‌های نمونه بر روی نقشه نمایش داده می‌شوند.

-       تخصیص انواع داده‌ها به طور خودکار توسط پلتفرم مرور می‌گردد.

-       به طور تکرارشونده با استفاده از ویرایشگر لایه‌های داده، تعریف انواع داده بروزرسانی می‌گردد.

-       استفاده مجدد از تمپلیت برای استفاده تدریجی

 

قابلیت‌ها:

-     امکان ترکیب اپلیکیشن‌های مختلف مورد نظر از لحاظ برنامه‌نویسی با نمایه‌سازی (indexing) پلتفرم عظیم داده ژئواسپاک

-     دسترسی به توابع جغرافیایی و آماری جهت توسعه بیشتر بینش‌های کسب شده از ابزار اکتشاف داده‌ها

-     ابزار اکتشاف داده‌ها می‌تواند برای به دست آوردن منطقه نقشه، فیلتر کردن ویژگی‌ها و بازه‌های زمانی به کار رود.

-     پشتیبانی از SQL، آپاچی اسپارک، پایتون، اسکالا

 

 از اینترفیس استاندارد ANSI SQL جهت دسترسی به داده‌های مورد استفاده و اندیس‌های مکانی-زمانی (geotemporal) استفاده می‌شود:

-     Presto- یک موتور پرس‌وجوی توزیع شده برای عظیم داده

-     اجرای کوئری‌های با به کارگیری مدیریت کوئری

-     اجرای اتصال عملیات و کوئری‌ها بر روی مجموعه داده‌های بزرگ

-     اتصال به ابزارهای هوش تجاری موجود یا استخراج آماری یا زیرمجموعه‌هایی از داده‌های مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل بیشتر

پلتفرمی که از کوئری SQL پشتیبانی می‌نماید از آپاچی اسپارک، Looker (نرم‌افزار هوش تجاری) و Tableau استفاده می‌کند.

برخی از کاربردها:

داده‌های تولید شده توسط سیستم‌های مانیتورینگ خودروها، کسب و کار بزرگی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود بازار جهانی پایش خودرو از راه دور (vehicle telematics) تا سال 2026 به 100 میلیارد دلار برسد که پیشران آن در واقع دغدغه‌های افراد برای ایمنی و امنیت است. می‌توان گفت از شرکت‌های خودروسازی تا بیمه و رانندگان، همگی از ذینفعان این حوزه می‌باشد.

هنگامی که telematics با اپلیکیشن موبایل یکپارچه گردد، به راننده اجازه داده می‌شود تا داده‌های عملکرد و ایمنی خودرو را به صورت بلادرنگ ببیند. به طور مثال پایش مصرف سوخت، فشار تایر و ... و سپس در صورت وجود خطا یا احتیاج به سرویس به وی اطلاع داده شود. اطلاع در مورد ترافیک، تصادف و شرایط اضطرار، قفل کردن خودرو با تلفن هوشمند، مشخص نمودن محل پارک خودرو و ... از دیگر موارد می‌باشد.

شرکت‌های مرتبط با خودرو نیز قادر خواهند بود سرویس‌های موقعیت (مکان) محور پیش از اینکه مشتریان از نیاز به آنها مطلع باشند ارائه دهند.

به طور مثال در صورت بروز خرابی، قطعات مورد نیاز به سرعت سفارش داده شود و در نزدیکترین تعمیرگاه برای تعمیر خودرو رزرو صورت بگیرد. همچنین استفاده از این بینش‌ها برای اطلاع از توسعه محصولات آینده می‌تواند مفید باشد.

استفاده از این داده‌ها جهت بررسی رفتار رانندگان (به طور مثال رانندگان اتوبوس) نظیر ترمزها، شتاب و ... و بهبود مصرف سوخت در این راستا انجام شده است.

با استفاده از پلتفرم عظیم داده مکانی، این داده‌ها می‌تواند با چندین مجموعه داده نظیر اطلاعات شبکه راه‌ها ترکیب شود.

 

تجزیه و تحلیل سریع مجموعه داده‌های پیچیده می‌تواند بینش‌های منحصر به فرد را برای تحقق یک شهر هوشمند فراهم نماید.

از دیگر کاربردها می‌توان به داده‌کاوی مکانی منابع داده‌ای سنسورها برای هوشمند سازی مصرف انرژی، هشدار جابه‌جایی موقعیت دارایی‌ها، کشاورزی، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و ارزیابی کمپین‌ها اشاره نمود.