والمارت بزرگترین خرده فروشی در جهان است که بیش از دو میلیون نفر کارمند و بیست هزار شعبه در 28 کشور دارد.
عظیم داده در حل چه مشکلاتی به سوپرمارکتها کمک می کند؟
صنعت خرده فروشی یکی از صنایع پررقابت در دنیای امروز است. سوپرمارکتها هر روزه میلیونها محصول را به میلیونها نفر از مردم می فروشند. آنها فقط در قیمت رقابت نمیکنند بلکه در خدمات به مشتریان به لحاظ راحتی و ضروریت نیز با یکدیگر رقابت میکنند. از فواید تحلیل عظیم داده میتوان به بودن محصول مناسب در زمان و مکان مناسب اشاره کرد که باعث میشود افراد مناسب بتوانند آنها را بخرند.
والمارت چگونه از عظیم داده در عمل استفاده میکند؟
در سال ۲۰۱۱، با افزایش آگاهی در مورد اینکه چگونه با استفاده از داده ها میتوان نیازهای مشتریان را فهمید و محصولات مورد نظر آنها را تولید کرد، والمارت آزمایشگاه عظیم داده خود را برای تحقیقات در این حوزه ایجاد کرد. نقطه اوج این کار اشاره به ایجاد کافه داده(Data Cafe) توسط والمارت دارد. در کافه داده تیم تحلیل داده میتواند بر ۲۰۰ جریان داخلی و بیرونی داده به صورت به هنگام نظارت داشته باشند که این موارد شامل ۴۰ پتابایت پایگاه داده از تراکنشهای فروش هفته قبلی میباشد.
از دیگر پروژه های والمارت نظارت و پایش مکالمات در رسانه های اجتماعی است که در تلاش است با استفاده از صحبتهای مردم در شبکه های اجتماعی، پیش بینی کند آنها چه چیزی را میخرند. همچنین آنها سرویس Shopycat را دارند که یا استفاده از داده های رسانه های اجتماعی پیش بینی میکنند که چگونه عادتهای خرید یک شخص بر دوستهاش نیز اثرگذار است. همچنین شرکت والمارت در حال توسعه موتور جستجوی خود به نام Polaris است که به آنها اجازه دهد تا کلمات وارد شده توسط مشتریان در وبسایت را تحلیل کنند.
کافه داده از پایگاه داده ای که به طور پیوسته بازخوانی میشود استفاده میکند که این پایگاه داده شامل ۲۰۰ میلیارد ردیف از داده های تراکنشی است که فقط مربوط به چند هفته اخیر میباشد. این داده ها از منابع مختلف جمع میشوند و شامل داده های هواشناسی، اقتصادی، مخابراتی، رسانه های اجتماعی، قیمت گاز و همچنین پایگاه داده ای از رخدادهایی اطراف فروشگاه والمارت میباشد.
جزئیات فنی کار چه بود؟
پایگاه داده تراکنشهای به هنگام شامل ۴۰ پتابایت از داده میشود که مربوط به چند هفته اخیر است و این داده ها که مربوط به شعب زنجیزه ای مغازه، قسمتهای آنلاین و واحدهای شرکت هستند در یک هدوپ مرکزی جمع میشوند. تحلیلگران داده برای اینکه نرخ رشد سریع داده برای آنها مشکل ایجاد نکند یک سیاست هوشمندانه مدیریت جمع آوری داده تصویب کردند که شامل ایجاد چندین سیستم طراحی شده برای اصلاح و دسته بندی داده ها قبل از ذخیره آن بود. فناوریهای دیگری شامل اسپارک و کاساندرا نیز مورد استفاده قرار میگیرند و از زبانهای برنامه نویسی مانند R و SAS برای توسعه برنامه های کاربردی تحلیلی استفاده میشود.
 عظیم داده چه فایده ای برای والمارت داشت؟
شخصی سازی خرید: والمارت با استفاده از داده کاوی و تحلیل رفتار مشتریان توانست به الگوی خرید آنها دست پیدا کند و براساس کالای خریداری شده توسط آنان کالاهای دیگر را برای خرید به آنها معرفی کند. همچنین با کشف الگوی خرید مشتریان والمارت توانست بفهمد که چه محصولی، با چه قیمتی، با چه نوع تخفیف و ارتقایی)پروموشن) برای مشتریان مناسب است و چگونه میتواند آنها را به سمت خرید سوق دهد.
دسته بندی مناسب محصولات:والمارت با استفاده از تحلیل عظیم داده ها جایگاه مناسبی برای محصولات در داخل فروشگاه ها پیدا میکرد و این باعث افزایش فروش محصولات شد. آنها برای این کار به این توجه میکردند که کدام محصولات با یکدیگر خریده میشوند.
مدیریت زنجیره تامین: والمارت با استفاده از داده های جمع آوری شده، تقاضاها را پیش بینی میکرد و سطح موجودی انبار را همیشه در سطح بهینه نگه میداشت.
تحلیل داده های اجتماعی: والمارت با استفاده از تحلیل داده های شبکه های اجتماعی توانست محصولاتی که ترند شده اند را پیدا کند و نظر مشتریان را در مورد آن محصولات بدانند و در مورد تولید یا حذف آن محصول نظر دهند.