یکی از صنایع مهمی که همیشه با حجم عظیمی از داده‌ها و تحلیل آنها سروکار دارد مخابرات و بخصوص اپراتورهای موبایل می‌باشند. این بخش قصد داریم به معرفی دو مورد از کاربردهای عظیم‌داده در اپراتورهای موبایل بپردازیم.

عنوان مطالعه / تجربه:
اپراتور یوفون در پاکستان یکی از 5 اپراتور فعال در صنعت موبایل می‌باشد که از سال 2006 به بخش خصوصی واگذار شده و تحت مدیریت اتصالات فعالیت می‌نماید. این اپراتور نیز همانند بسیاری از اپراتورهای دیگر ، نرخ شدید ترک مشتری را در یک برهه زمانی تجربه کرده است بطوریکه حدود 3 درصد از مشتریان در ماه، این اپراتور را ترک می‌کردند. بنابراین یوفون جدای از کمپین‌ها و تبلیغات تلویزیونی بایستی سیستمی راه‌اندازی می‌کرد که علاوه بر جلوگیری از ترک مشتری به جذب مشتریان جدید نیز می‌پرداخت.

 یوفون به پلتفرمی قوی و کارآمد نیاز داشت تا بتواند مقدار بسیار زیادی از داده‌های خود را که از مجاری گوناگون وارد سیستم می‌شدند تجزیه و تحلیل نموده و برای بهبود فعالیت بازاریابی خود بکار بندد. شرکت بر اساس اطلاعات جزئیات تماس مشتریان می‌توانست بسته خدماتی خود یا برنامه‌های گوناگون مکالمه‌ای را به مشتری پیشنهاد دهد.

 تا قبل از بکارگیری پلتفرم یکپارچه اینفو اسفیر شرکت آی بی ام، یوفون از یک راه‌حل انبار داده‌ای استفاده می‌کرد که اطلاعات جزئیات تماس را که برای 3 ساعت گذشته بودند به بخش خدمات مشتری ارسال می‌کرد و این بخش کمپینهای خود را یا از طریق بخش بازاریابی یا شرکتهای ثالث انجام می‌داد.

 با ورود پلتفرم جدید داده‌های جزئیات تماس مشتریان در کمتر از 30 ثانیه به کمک سیستم پردازش عظیم‌داده تحلیل شده با قوانین از پیش طراحی شده جایزه یا سرویس مد نظر به مشتری که رفتارش با این قوانین مطابقت دارد پیشنهاد می‌گردد. بنابراین با این سیستم هوشمند اپراتور یوفون توانست تا حد زیادی رضایت مشتریان خود را جلب کرده و در نگهداری آنها موفق گردد.

 مورد بعدی شرکت ام تی اس است که در شهر دهلی نو ایجاد شده و نام تجاری بخشی از شرکت ارتباطات مخابرات روسی می‌باشد که حدودا برای 10 میلیون کاربر در شبه قاره هند خدمات ارائه می‌کند. این شرکت در سال 2012 تصمیم گرفت که در راه‌حل رقابتی در زمینه تحلیل داده سرمایه‌گذاری کند تا مشتریان موجود را حفظ کرده و بدین صورت افراد را تشویق کند تا بیشتر از خدمات موبایل و باند پهن استفاده کنند.

 این راه حل که شامل پلتفرم ورتیکا می‌شد در صدد بود به شرکت کمک کند یک سری از مشتریانی را که به سطحی از مصرف می‌رسیدند را به سرعت شناسایی کرده و به آنها تبلیغات بازاریابی برای استفاده از خدماتی کوتاه مدت ارسال کند. در هند بر خلاف بسیاری از کشورها برای داشتن اپراتوری دیگر نیاز نیست کاربر خط خود را عوض کند و همچنین قرارداد مشتریان با اپراتورها در محدوده‌ای 3 ماهه است. از این رو نرخ ترک اپراتور و انتخاب اپراتور جدید در هند بسیار زیاد است.

 برای تمرکز بر فعالیت مشتری ام تی اس عمدتا داده‌های مربوط به مشتریان پیش پرداخت را از چندین هسته نرم افزاری و عناصر شبکه توسط ورتیکا و برای فعالیتهای تبلیغاتی جمع‌آوری می‌کند. این راه‌حل یک پلتفرم حیاتی برای کسب‌وکار ارائه می‌کند تا کمپینهای بازاریابی ام تی اس را برای تک تک کاربران و در زمانی تزدیک به زمان واقعی فراهم کند. این سیستم به اپراتور اجازه می‌دهد تا هر آنچه که کاربر در زمانی خاص انجام می دهد را ضبط کرده و فورا پیشنهادی را برای کاربر در میزان مصرف مربوطه ارسال کند. بدین ترتیب شرکت توانست به میزان زیادی رضایت کاربران را فراهم کرده و میزان ترک اپراتور به شدت کاهش یافت.