شرکت دیتامون (هوش داده مهتاب) از سال 1397 سرویس‌های مختلفی را در حوزه هوش مصنوعی ارائه می‌نماید که شامل پالایش هوشمند متن، شناسایی اشیا، تشخیص چهره، حذف پس زمینه، پلاک خوان، پالایش هوشمند تصویر و ... می‌باشد.

سرویس‌ها در سه دسته پردازش تصویر، پردازش متن و پردازش صوت قرار می‌گیرند که منجر به راه‌حل‌ها و محصولاتی در حوزه تشخیص چهره، کنترل تردد، نظرکاوی در زبان فارسی، پیش‌بینی انتخابات و ... شده است و می‌تواند برای سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل و کلاس‌های مجازی آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از کاربردهای این سرویس‌ها در تحلیل تصاویر پزشکی برای یافتن بیماری‌ها و تحلیل داده‌های عظیم می‌باشد. در ادامه برخی از سرویس‌ها و راه‌حل‌های ارائه شده توسط این شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نظرکاوی در زبان فارسی:

این راهکار با توجه به پیچیدگی‌های متن‌کاوی در زبان فارسی به دلیل کمبود ابزار و راه‌های مختلف، وجود پسوندهای متفاوت، فاصله‌گذاری کلمه‌ها و استفاده از کلمه‌های غیررسمی و محاوره‌ای ارائه شده است. در لغت‌نامه‌های توسعه داده شده در زبان انگلیسی هریک از این لغت نامه‌ها ساز و کار خاصی را برای تعیین مثبت و منفی بودن دارند. SentiWordNet توسعه یافته ی WordNet  بوده و مقدار قطبیت هر کلمه را به صورت عددی نشان می‌دهد. روشی که در این راهکار برای متن کاوی زبان فارسی استفاده شده است ترکیبی از الگوریتم آگاهانه و لغت نامه است. از لغت نامه برای وزن دهی ویژگی ها استفاده شده است و بدین ترتیب می‌توان تاثیر استفاده از قطبیت را در متن کاوی تعیین نمود. کلمات مورد استفاده تنها شامل فعل، اسم، صفت و قید می باشند. در نتیجه کلمات دیگر تاثیری در نظرکاوی نخواهند داشت.

الگوریتم مورد استفاده بر اساس نتایج ارائه شده در سایت شرکت الگوریتم SVM می‌باشد.

نتایج نظرکاوی با ویژگی تعداد تکرار کلمات

  • سرویس‌های هوشمند صوت و تصویر:

این سرویس‌ها که مبتنی بر پردازش و شناسایی صوت و تصویر می‌باشند، شامل تبدیل صوت به متن، یافتن کلمات کلیدی از صوت، و تبدیل متن به صوت در حوزه پردازش صوت و پالایش هوشمند تصویر، تبدیل عکس به متن، حذف پس‌زمینه، شناسایی اشیا و ... در حوزه سرویس‌های هوشمند تصویر می‌باشد.

  • پیش‌بینی اعتماد با کمک هوش مصنوعی:

امروزه با گسترده شدن فروشگاه‌های اینترنتی، افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند محصولات مختلف را خریداری کنند و با توجه به سلیقه‌های شخصی، از خرید خود راضی یا ناراضی باشند. این رضایت یا عدم رضایت در فروشگاه‌ها به صورت امتیاز و نظرات ثبت می‌شوند و افراد دیگر با توجه به این نظرات، اقدام به خرید یک محصول می‌کنند. ولی با وجود تفاوت در سلیقه‌ی کاربران، تمامی آن‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شوند.

راه‌حل ارائه شده در اینجا استفاده از شناسایی جوامع برای افزایش اعتماد در خرید است. در این روش با توجه به تاریخچه‌ی امتیاز افراد به کالاهای مختلف و با استفاده از الگوریتم‌های گراف، جوامعی تشخیص داده می‌شوند که افراد درون هر جامعه به هم شبیه هستند. بنابراین هنگام نمایش نظرات و یا پیشنهاد کالا به کاربر فعلی، سعی می‌شود نظرات و کالاهای پیشنهادی از جامعه‌ای انتخاب شود که کاربر به آن تعلق دارد.

راه‌حل ارائه شده توسط این شرکت در حوزه حمل و نقل تحت عنوان تشخیص بسته بودن کمربند ایمنی می‌باشد که با استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر و شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق انجام می‌شود.

از جمله مشتریان این شرکت می‌توان به دیجی‌کالا و های‌وب اشاره نمود. همچنین در زمینه پردازش تصویر محصول پلاک خوان ارائه شده توسط دیتامون در دانشگاه علوم پزشکی قزوین نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.