آیا شما علاقه‌مند به یافتن راه‌های مؤثرتر برای استفاده از داده‌هایی هستید که شرکت شما جمع‌آوری می‌کند؟

امروزه 64٪ از مدیران بازاریابی کاملاً موافقند که بازاریابی مبتنی بر داده برای موفقیت در اقتصاد مدرن جهانی بسیار مهم است. با این وجود، تعداد کمی از شرکت‌ها می‌توانند داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اند به طور کامل در کارزارهای خلاقانه و مؤثر به کار گیرند. بازاریابی مبتنی بر داده برای یک دهه گذشته موضوع داغی بوده است. از آنجا که عظیم‌داده به رشد سریع خود ادامه می‌دهد، شرکت‌ها داده‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند.

استراتژی‌های مبتنی بر داده که ایجاد پیشرفت و ترقی را امکان‌پذیر نموده و هدف‌گذاری تبلیغاتی مؤثرتری دارند، برای رشد بازاریابی پایدار در چشم‌انداز مدرن بسیار مهم هستند. می‌توان از این استراتژی‌ها برای ردیابی و بهینه‌سازی کمپین‌ها، ارزیابی کلی از بهینه بودن برند و اطلاع از مطالب و رقبای جدید استفاده کرد. هم اکنون بیشتر شرکت‌ها در تلاشند راه‌هایی مؤثر برای استفاده از داده‌های جمع آوری شده خود در جهت تقویت فعالیت‌های بازاریابی بیابند. غالباً بین جمع‌آوری داده‌ها و روش‌های خلاقانه طوفان مغزی برای استفاده خلاقانه از این داده‌ها، ارتباطی وجود ندارد.

در این نوشتار، ما چند نمونه خلاق از بازاریابی مبتنی بر داده را تحت پوشش قرار خواهیم داد و چگونگی عملکرد این کمپین‌ها به نفع برندهایی که آنها را راه‌اندازی کرده‌اند، بررسی خواهیم کرد.

1.     چگونه GreenPal از داده‌های جمعیت شناسی در برنامه‌ریزی کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کند؟

این مثال نشان می‌دهد که استفاده از داده‌ها تنها از داده‌هایی که در داخل جمع‌آوری شده‌اند ناشی نمی‌شود. فرض کنیم که شما در صدد هستید کالای جدیدی را به باارزش‌ترین بخش مشتری خود معرفی کرده و آنها را مجاب به خرید این محصول کنید. احتمالاً داده‌هایی را برای آن بخش از مشتریان خود در داخل سازمان در اختیار دارید، اما همیشه چند مورد داده از دست رفته وجود دارد. ممکن است شما به طور کامل عادات هزینه آن بخش یا الگوهای آب و هوایی محلی را در منطقه آنها درک نکرده باشید.

این دقیقاً نوع مشکلی است که GreenPal، ارائه دهنده خدمات مراقبت از چمن، هنگام بازاریابی کالای جدید به مشتریان خود، با آن برخورد کرده است. این شرکت پس از اجرای موفقیت‌آمیز کمپین AdWords در منطقه مترو نشویل، به این نتیجه رسید که با افزودن اطلاعات جانبی به محصول خود نرخ موفقیت خود را افزایش دهد.

آنها با استفاده از داده‌های در دسترس عموم، متوجه شدند که صاحبان خانه در شرق نشویل، که یک جامعه طبقه متوسط ​​نسبتاً جدید و بالادست بود، نسبت به سایر جمعیت‌های منطقه حساسیت بیشتری به قیمت دارند. آنها کدهای پستی آن محله‌ها را هدف قرار دادند و تبلیغات خاصی را اجرا کردند مانند "ارزان‌ترین راه‌حل مراقبت از چمن در نشویل". با این استراتژی بیش از 200٪ افزایش در نرخ کلیک مشاهده شده  و 30 درصد درخواست بیشتر را در وب سایت‌های خود مشاهده کردند.

بدین ترتیب می‌توان مشاهده کرد که با استفاده مؤثر از داده‌های باز یا در دسترس عموم می‌توان به اهداف تبلیغاتی خود به خوبی دست یافت. برخی از این منابع داده‌ای باز در آمریکا و اروپا به ترتیب data.gov و data.europa.eu هستند.

2.     چگونه DirecTV توانست ساکنین جدید مناطق را به خود جذب کند؟

نمونه عالی دیگری از بازاریابی داده‌محور مربوط به شرکت DirecTV است. این شرکت در حالی که به دنبال راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با بینندگانی بود که برنامه تلویزیونی خاصی را انتخاب نکرده بودند، در یک بازار ویژه و خاص قرار گرفت - افرادی که اخیراً به یک مکان جدید نقل مکان کرده‌اند و بنابراین هنوز برای برنامه تلویزیونی خاصی ثبت نام نکرده بودند.

 

 

این شرکت با همکاری شرکت USPS، مستقیماً مصرف‌کنندگانی را که اخیراً برای تغییر آدرس درخواست کرده بودند، هدف قرار داد. با استفاده از آن داده‌ها، آنها تبلیغاتی را ارسال می‌کردند که مصرف‌کنندگان را به سمت یک صفحه اصلی شخصی هدایت می‌کرد که مستقیماً با بخش "نقل مکان‌کنندگان"  شرکت مرتبط می‌شد. اهداف تبلیغاتی شرکت بصورت پست مستقیم، ایمیل و پیامک صورت می‌گرفت.

این به عنوان نمونه‌ای عالی از استفاده از داده‌های شرکت‌ها و منابع  ثالث برای اجرای فعالیت‌های مؤثر در جهت تبلیغات هدفمند است. هیچ منبع اطلاعاتی با داده‌های با کیفیت بالاتر در مورد جابجایی افراد نسبت به USPS وجود نداشت، و دسترسی به این داده‌ها از طریق مشارکت، موقعیت بسیار حیاتی را برای DirecTV در جهت ارتباط با مشتریان فراهم ساخت. آیا می‌توانید سازمان‌هایی را شناسایی کنید که ممکن است داده‌های مهم را در مهم‌ترین بخش مشتری شما جمع‌آوری کنند؟ با استفاده از این سازمان‌ها و داده‌های آنها به بهترین نحو می‌توانید بازاریابی خود را هدفمند کنید.